Nowadays, there is strong competition on the market .Producers are chasing each other to launch more and more interesting products, ideas and methods. State authorities must establish such rules, which will protect the employer and its interests.It is about the situation of the benefit of the employee who obtained informations while he was working for the employer. In Poland there is no single act, which would regulate this subject . A non-competition rules can be found in the Labour Code and in the Act of unfair competitive. A competitive activity it is a such activity, which may affect in a negative way the interests of employer. In Poland does not apply an automatic non-competition . A contract should be concluded with the employer. However this contract is not mandatory, but it is voluntary. The non-competition clause can not interfere with the same mechanisms of competition. The employee must also be informed that informations which he knows are confidential. Such informations may include-information that are not known to a wider public, the disclosure may harm the employer, in the specific industry , the information may be regarded as confidential. The non-competition agreement between employer and employee should be specific and should adequately specify the scope of activities considered to be competitive. Such coverage may not be too wide. The employee should take care for the welfare of the workplace. The agreement of employment may be terminated with the employee, if he violates the basic staff required..The employee must do this deliberately or through his ignorance. In such a situation, the employer has the right to terminate the contract without notice. However, it must be done on writing.The employer should also be informed by the employer ,about the consequences of failure to conclude an non-competition agreement .The Law against unfair competition , and the Commercial companies code refers aswell to the non-competition . Parties in the non-competition agreement are employer and employee, where, of course, the employer is an advantage. The employee may also apply for the payment of the compensation because he is refraining from a competitive activities.There is also a non-competition agreement after the termination of the employment .It is also must be established in writing .This agreement must be signed by the person entitled to this conclusion, additionally the employee had to had an access to the extremely important informations.The non-competition agreement after termination of employment can be signed only during the employment relationship. If the employer not do this during the employment relationship then he will not be able to do this after termination of the employment. Both parties must in the contract specify the period for which will be valid non-competition.If the employee violates the prohibition of competition then he will bear the due consequences. The employer may apply for the compensation,he can also impose a fine on the emploee. We can also meet with the institution of limitation. After a certain period of time,the debtor's obligations are expiring , and the employee shall be discharged from the existing commitments.The non-competition agreement ceases when the parties resolve this agreeemnt , the employee dies, a condition which created such contract will be fulfilled . Non-competition clause is valid and will be valid. It is extremely necessary nowadays. Although it favors the employer's, its absence could cause a great mess on the market
W obecnych czasach istnieje silna konkurencja na rynku.Producenci prześcigają się we wprowadzaniu coraz to ciekawszych produktów,pomysłów, metod. Organy państwowe muszą ustanowić takie przepisy, które będą chronić pracodawcę i jego interesy.Chodzi tutaj o sytuację wykorzystania przez pracownika informacji, które uzyskali podczas wykonywania pracy dla pracodawcy. W Polsce nie ma jednego aktu, który regulowałby tą tematykę.Przepisy o zakazie konkurencji można odnaleźć w kodeksie pracy oraz w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.Działalność konkurencyjna to taka działalność, która może wpływać w sposób negatywny na interesy pracodawcy.W Polsce nie obowiązuje automatyczny zakaz konkurencji.Należy zawrzeć stosowną umowę z pracownikiem.Umowa jednakże nie jest obowiązkowa , ale jest dobrowolna. Zakaz konkurencji nie może jednak ingerować w same mechanizmy konkurencji. Pracownik musi także zostać poinformowany , iż informacje , których zna są poufne.Do takich informacji mogą należeć-informacje, które nie są znane szerszym kręgom odbiorców, ich ujawnienie może narazić pracodawcę na szkodę oraz w danej branży informacje mogą być uznane jako tajne. Umowa o zakazie konkurencji między pracodawcą, a pracownikiem powinna być konkretna i powinna odpowiednio precyzować zakres działalności uznanej za konkurencyjną. Zakres taki nie może być jednak zbyt szeroki. Obowiązkiem pracownika jest dbanie o dobro zakładu pracy.Umowa o pracę może zostać rozwiązana z pracownikiem, jeżeli naruszy on podstawowe obowiązki pracownicze.Pracownik musi to zrobić w sposób umyślny lub w wyniku swojej ignorancji. W takiej sytuacji pracodawca ma prawo rozwiązać umowę o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. Jednak musi to być sporządzone na piśmie.Pracownik powinien również zostać poinformowany przez pracodawcę o konsekwencjach nie zawarcia umowy o zakazie konkurencji.Do tematu zakazu konkurencji odnosi się również ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji , a także kodeks spółek handlowych. Stronami o zakazie konkurencji są pracodawca oraz pracownik, gdzie oczywiście stroną uprzywilejowaną jest pracodawca. Pracownik może także ubiegać się o wypłatę należnego mu odszkodowania z tytułu powstrzymywania się działalności konkurencyjnej.Występuje także umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy.Również musi zostać zawarta na piśmie.Umowa musi być zawarta z osobą uprawnioną do tej zawarcia, a także pracownik musiał mieć dostęp do niezwykle ważnych informacji.Umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy można zawrzeć jedynie w czasie trwania stosunku pracy.Jeżeli pracodawca nie zawrze jej w czasie trwania stosunku pracy nie może tego zrobić po jego ustaniu. Strony muszą także w umowie wskazać na jaki okres czasu będzie obowiązywał zakaz konkurencji.Jeżeli pracownik naruszy zakaz konkurencji to wtedy ponosi za to stosowne konsekwencje. Pracodawca może ubiegać się o odszkodowanie, może nałożyć na pracownika grzywnę. Można również spotkać się z instytucją przedawnienia roszczeń .Po upływie pewnego okresu zobowiązania dłużnika wygasają, a pracownik zostaje zwolniony z dotychczasowych zobowiązań.Umowa o zakazie konkurencji przestaje obowiązywać kiedy strony same rozwiążą taką umowę, pracownik umrze, warunek, który spowodowała powstanie umowy , ziści się. Zakaz konkurencji obowiązuje i będzie obowiązywał. Jest niezwykle potrzebny w obecnych czasach. Mimo , iż faworyzuje pracodawcę to jego brak mógłby spowodować wielki chaos na rynku.