Tytuł pozycji:
Evaluation as a tool for school management
Management is a complicated process. Improvement of management in public sektor, and especially school management as the element of public sector is one of the bigest contemporary challanges. The level of social development is reflected by the level of education. Can evaluation be an instrument improving school management and the real processes in it, especially when there is a lack of measurements which enable recognizing the results of school’s activity?There is a project „Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły” undertaken at the Jagiellonian University, which changes the pedagogical supervision in the Polish education system. The evaluation is understood as a complex process. This project assumes, that the basic aims of evaluation of schools is according to the new model of pedagogical supervision, the development of the organization, understood as enabling school teams (directors and teachers) to work effectively on improving the quality of school by providing the information about it’s quality. Also, the development of education system, including pointing the directions of development and enabling of monitoring this development by providing instruments and information concerning the level in which school meets the criteria set up by the state.The change of education system management is linked - due to building of data bases concerning this system and enabling comparative research and analysis, which enable running the education policy (on the local and national level), making decisions and creating development strategies. In this work some research conducted during aforementioned project has been used. The research concerns 6 schools above the level of primary school, in which the post-evaluation research has Bern carried out. The research was conducted In 5 groups In each school (director, teachers, parents, pupils, local authority representatives etc. ) This work is an attempt to find the answer for the question – what role may the evaluation play in school management and what are the barriers but also what benefits may evaluation bring when being a part of the new pedagogical supervision in Polish schools
Zarządzanie jest skomplikowanym procesem. Usprawnienie zarządzania w sektorze publicznym, a zwłaszcza zarządzanie szkołą jako elementem sektora publicznego jest wyzwaniem współczesności. Poziom rozwoju społeczeństwa jest przecież odzwierciedleniem poziomu edukacji. Czy ewaluacja może być instrumentem usprawniającym zarządzanie szkołą jak i zachodzące w niej procesy realne, w szczególności w sytuacji braku uniwersalnych mierników umożliwiających poznanie efektów działania tych organizacji? Na Uniwersytecie Jagiellońskim realizowany jest projekt "Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły", który modernizuje nadzór pedagogiczny w polskiej oświacie. Ewaluacja traktowana jest jako proces całościowy. Projekt ten zakłada, iż podstawowymi celami ewaluacji szkół i placówek prowadzonej zgodnie z nowo projektowanym modelem sprawowania nadzoru pedagogicznego jest rozwój placówek, czyli umożliwienie zespołom szkolnym i w placówkach (dyrektorom wraz z nauczycielami) efektywnej pracy nad poprawianiem jakości szkoły i placówki przez dostarczanie informacji na temat tej jakości. Jak również rozwój systemu oświatowego, czyli pokazywanie kierunków rozwoju oraz umożliwianie monitorowania tego rozwoju przez dostarczenie narzędzi i informacji o poziomie spełniania przez szkoły i placówki wymagań państwa. Powiązana jest z tym zmiana sposobów zarządzania systemem oświatowym, dzięki budowaniu bazy danych dotyczących tego systemu umożliwiającej prowadzenie badań porównawczych i analiz, a przez to umożliwienie prowadzenia polityki oświatowej (na poziomie centralnym i lokalnym), podejmowania decyzji i tworzenie strategii rozwojowych. W pracy zostaną wykorzystane badania prowadzone w ramach wspomnianego projektu. Badanie dotyczy 6 szkół ponadpodstawowych, w których przeprowadzono badania postewaluacyjne, badania przeprowadzono w 5 grupach w każdej ze szkół (dyrektor, nauczyciele, rodzice, uczniowie, wizytatorzy ds. ewaluacji, przedstawiciele jst). Praca jest próbą znalezienia odpowiedzi na pytania jaką rolę może odegrać ewaluacja w zarządzania szkołą, oraz jakie są bariery ale jakie również mogą być korzyści prowadzenia ewaluacji jako części sprawowania nowego modelu nadzoru pedagogicznego w polskich szkołach.