Tytuł pozycji:
Czas wolny współczesnego gimnazjalisty. Na przykładzie Gimnazjum im. Świętego Jana Kantego w Liszkach
Free time is very important and has a significant impact on the lives of every man, especially the young generation, which is vulnerable to many negative phenomena. Today we witness the changing organization of everyday life, work and leisure. All of us realize that the essence of leisure is experiencing a sense of freedom and relaxation, freedom to decide about themselves and the activities associated with recreation, entertainment or developing their own interests. Therefore, the purpose of my research was to learn, the ability to use leisure time of a junior high school students. The work consists of three parts: theoretical, empirical and research. In this paper I presented ways of spending free time by students, forms of activity, function, space occupied by a person with whom spend their free time. Also presented, the obstacles encountered in the implementation of free time in accordance with their preferences. Research for this work I moved to a rural area in a Saint John Cantius public junior high school in Liszki. Helpful instruments for implementing the survey was a questionnaire designed by me, interviews with teachers and analysis of selected documents.
Czas wolny jest niezwykle istotny i ma znaczący wpływ na życie każdego człowieka, a szczególnie na młode pokolenie, które jest narażone na wiele niekorzystnych zjawisk. Współcześnie jesteśmy świadkami zmieniającej się organizacji życia codziennego, pracy oraz wypoczynku. Każdy z nas uświadamia sobie, że istotą czasu wolnego jest przeżywanie poczucia wolności i odprężenia, swobody decydowania o sobie i o działaniach związanych z wypoczynkiem, rozrywką czy rozwijaniem własnych zainteresowań. Dlatego celem moich badań było poznanie, umiejętności korzystania z czasu wolnego przez uczniów gimnazjum. Praca składa się z trzech części: teoretycznej, empirycznej i badawczej. W niniejszej pracy przedstawiłam między innymi sposoby spędzania czasu wolnego przez uczniów, formy aktywności, funkcje, miejsca w których przebywają, a także osoby z którymi spędzają wolne chwile. Przedstawiałam także, bariery na jakie napotykają w realizacji czasu wolnego zgodnie ze swoimi upodobaniami. Badania na potrzeby tej pracy przeprowadziłam na terenie wiejskim w publicznym Gimnazjum im. św. Jana Kantego w Liszkach. Pomocnym narzędziem w realizacji badań okazał się kwestionariusz ankiety własnego autorstwa, wywiad z wychowawcami oraz analiza wybranych dokumentów.