Tytuł pozycji:
A. Ostrowski – twórca rosyjskiego teatru narodowego (na przykładzie dramatu „Burza”).
W pracy licencjackiej pt.: „ A. Ostrowski – twórca rosyjskiego teatru narodowego (na przykładzie dramatu „Burza”)”, omawiana jest rola Ostrowskiego w kształtowaniu się teatru narodowego w Rosji.We wstępie krótko opisano historię teatrów w Rosji na przestrzeni XVII, XVIII i XIX wieku. Uwzględniono wpływ carów oraz twórczość ważniejszych dramaturgów, np.: Sumarokowa, Fonwizina, Gribojedowa, Puszkina czy też Gogola. W rozdziale I przedstawiono cechy twórczości Aleksandra Ostrowskiego, wymieniono większość jego utworów oraz okoliczności ich wystawienia w teatrze. Uwzględniono tu także walory językowe dramatów oraz zwrócono uwagę na problemy autora z cenzurą.W rozdziale II znalazła się analiza i interpretacja utworu "Burza", który stanowi realizację idei Ostrowskiego by stworzyć rosyjski teatr narodowy. Omówiono nowatorską konstrukcję dramatu. Opisano także problematykę tego utworu: miłość, tyranię, bunt młodego pokolenia. W zakończeniu znalazły ogólne wnioski dotyczące całokształtu działalności Ostrowskiego w teatrze.
The BA thesis entitled "A. Ostrovsky - the creator of the Russiannational theatre (on the example of the drama "The Storm")", discusses the role of Ostrovsky in the shaping the national theatre in Russia.In the introduction the work briefly describes the history of theatres inRussia over the XVII, XVIII and XIX centuries. It takes into account the impact of the tsars and the work of major playwrights, such as:Sumarokov, Fonvizin, Griboyedov, Pushkin or Gogol.Chapter I presents the characteristics of the works by Alexander Ostrovsky, lists most of his works and the circumstances of their in theatre. It also takes into account the linguistic qualities of dramas and highlights the author's problems with censorship. In Chapter II the analysis and interpretation of the work "The Storm" is provided , which is the actualisation of the Ostrovsky's idea to create a Russian national theatre. It also discusses the innovative structure of the drama. Further the subject matter of this work, love, tyranny, rebellion of the young generation is being described. In the ending general conclusions concerning Ostrovsky's total activity in the theatre are being named.