Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

A world without God, through the eyes of Dostoevskys heroes, based on the novels „ The Devils” and „The Brothers Karamazov”

Tytuł:
A world without God, through the eyes of Dostoevskys heroes, based on the novels „ The Devils” and „The Brothers Karamazov”
Świat bez Boga oczami bohaterów Dostojewskiego (na przykładzie powieści „Bracia Karamazow” i „Biesy”)
Autorzy:
Mucha, Iwona
Słowa kluczowe:
Dostojevsky, The Brothers Karamazov, The Devils, atheism, nihilism
Dostojewski, Bracia Karamazow, Biesy, ateizm, nihilizm
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
"The Brothers Karamazov" and "The Devils" are novels late-period works of Fyodor Dostoevsky, which together constitute a complete synthesis of the views of the writer. In the center of the discussed problems by Dostoevsky's issues of freedom and arbitrariness, Christian ethics and theodicy. On the sides of the novels goes the dispute with atheism and its derivatives, for which the writer considers the manifestations of Western culture, such as socialism, Catholicism and capitalism. Members of Peter Verkhovensky's group and the Karamazov family perform in their characters a full range of attitudes rejecting the authority of God. The fundamental issue is the transformation of the God-man in the Man-god, what is considered by Dostoevsky like the starting point for the crime, absurdity and alienation of society. In the novels of Dostoevsky God is the guarantor of ethics, which, after his rejection, disintegrates forever bringing ruin to man.

"Bracia Karamazow" i "Biesy" to powieści późnego okresu twórczości Fiodora Dostojewskiego, które stanowią razem pełną syntezę poglądów pisarza. W centrum problematyki poruszanej przez Dostojewskiego znajduje się kwestie wolności i samowoli, etyki chrześcijańskiej i teodycei. Spór jaki toczy się na stronach utworów, to spór z ateizmem i jego pochodnymi, za które pisarz uznaje takie przejawy kultury zachodniej jak socjalizm, katolicyzm i kapitalizm. Członkowie koła Piotra Wierchowieńskiego oraz rodzina Karamazowów realizują w swoich postaciach pełen wachlarz postaw odrzucających autorytet Boga. Fundamentalnym zagadnieniem jest przemiana Boga-człowieka w Człowieka-boga, co jak przedstawia Dostojewski, jest punktem wyjścia dla zbrodni, absurdu i alienacji społeczeństwa. W powieściach Dostojewskiego Bóg jest gwarantem etyki, która po jego odrzuceniu rozpada się bezpowrotnie niosąc zgubę człowiekowi.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies