Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Socio - economic status, type of child care and age at menarche

Tytuł:
Socio - economic status, type of child care and age at menarche
"Status społeczno - ekonomiczny, typ opieki nad dzieckiem a wiek menarche"
Autorzy:
Chudy, Agnieszka
Słowa kluczowe:
menarche, socio-economic status, the typ of childcare.
menarche, statusu społeczno-ekonomiczny, typ opieki
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem przeprowadzonych badań było określenie, czy istnieją różnice w tempie dojrzewania pomiędzy dziećmi uczęszczającymi do żłobka i przedszkola a dziećmi wychowującymi się w domu rodzinnym.Dane zostały zebrane w trakcie badań przekrojowych przeprowadzonych wśród 610 studentek wyższych uczelni na terenie Krakowa i Opola. Badane były w wieku 19-24 lata (rok urodzenia 1982-1984). Pochodziły przeważnie z rejonu Polski Południowej. Wiek pierwszej miesiączki określono metodą retrospektywną. Za pomocą ankiety uzyskano informacje dotyczące statusu społeczno-ekonomicznego oraz typu opieki, jaki był sprawowany nad dzieckiem w wieku 0 do 7 lat (niepracująca zawodowo mama, babcia, opiekunka, żłobek i przedszkole). Badania wykazały, że istnieją statystycznie istotne różnice w liczbie dzieci uczęszczających do żłobków i przedszkoli w zależności od analizowanych zmiennych społeczno-ekonomicznych. Dzieci, które mieszkały na wsi, które pochodziły z rodzin wielodzietnych, których rodzice mieli wykształcenie zawodowe znacznie częściej wczesne dzieciństwo spędzały w domu po opieką niepracującej mamy, a znacznie rzadziej uczęszczały do żłobków i przedszkoli niż dzieci mieszkające w mieście, jedynacy, których rodzice mieli wykształcenie średnie lub wyższe. W dalszej analizie nie stwierdzono statystycznie istotnych różnic w wieku menarche pomiędzy dziewczętami uczęszczającymi do żłobka i/lub przedszkola a dziewczętami, które wczesne dzieciństwo spędzały w domu. Jednak dziewczęta, które uczęszczały do żłobka lub przedszkola, charakteryzowały się nieco szybszym tempem dojrzewania niż ich rówieśniczki. W grupach jednolitych pod względem statusu społeczno-ekonomicznego również nieznacznie szybsze tempo dojrzewania zaobserwowano u dziewcząt uczęszczających do żłobka i/lub przedszkola. Nie stwierdzono statystycznie istotnych różnic w wieku menarche w zależności od czynników społeczno-ekonomicznych, co może wskazywać na tendencje do zanikania w Polsce społecznych dystansów w rozwoju biologicznym.

The aim of the conducted research was to find out if there were differences in the pace of development between the children attending a nursery and kindergarten and the ones being brought up in the family house.The data was collected during sectional research conducted among 610 girl-students of universities on the territory of Cracow and Opole. The subjects to the research were in the 19 – 24 age range (born 1982 – 1984). They mostly came from the region of the south of Poland. The age of the first menstrual period was assessed by the retrospective method. With the help of a poll there was collected the information concerning the social and economical status together with the type of a care that was applied to children who were in the 0 – 7 age range (unemployed mother, grandmother, baby-sitter, nursery, kindergarten).The research showed that there exist statistically important differences in the amount of children attending nurseries and kindergartens depending on social and economical variables being analyzed. The children who lived in villages, those who came from multi-children families, those whose parents had basic education; much more frequently were looked after and brought up at home watched over by an unemployed mother, and they much more rarely attended nurseries and kindergartens than children living in towns and cities, only children, and those whose parents had middle or higher education.In the further analysis it was not proved that there were important differences at the menarche age between the girls attending a nursery and/or kindergarten and the ones who were brought up at home. However, the girls who attended a nursery or kindergarten were characterized by a somewhat faster pace of adolescence than their peers. In the groups that were consistent in terms of the social and economical status it was also noticed that the girls who attended a nursery or kindergarten developed quicker.It was not proved that there were important differences at the menarche age depending on social and economical factors, which may indicate that there is a tendency to disappearing social distance in the biological development in Poland.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies