Tytuł pozycji:
Wyniki nauczania i wychowania dzieci z klas od 1 do 3 wywodzących sią z rodzin tak zwanej emigracji zarobkowej.
The thesis consists of four chapters. The first one containts the literature's of subject analysis. The respective chapters include definitions of basic terms, earning emigration, analysisof psychophysical development of children in early-education age and characteristic of specifity of work with children coming from family of so-called earning emigration, including the results of education and upbringing of those children. The second chapter is devoted to methodologyof researches carried out among grades' 1st to 3rd educators and their learners who come from families of earning emigration. I have carried out the researches in three primary schools situated in Stara Wieś, Limanowa and Bielsko-Biała. I have applied methods of interview, documents' analysis and creations' and graduation's analysis. The third chapter includes analysis of researches' results. Its subsections include theme of phenomenon's of earning emigration scale, results of teaching children from 1st to 3rd grade coming from families of earning emigration, difficulties that those learners have in education, results of learners' upbringing, educational difficulties caused by them and conditions of results of their education and upbringing. The last chapter contains generalisations and conclusions from the researches.
Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy zawiera analizę literatury przedmiotu. Poszczególne podrozdziały obejmują: definicje podstawowych pojęć, emigracji zarobkowej, analizy rozwoju psychofizycznego dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz charakterystykę specyfiki pracy z dzieckiem wywodzącym się z rodziny tak zwanej emigracji zarobkowej z uwzględnieniem wyników nauczania i wychowania tych dzieci. Rozdział drugi poświęcony jest metodologii badań przeprowadzonych wśród wychowawców klas od 1 do 3 oraz uczniów tych klas wywodzących się z rodzin emigracji zarobkowej. Badania przeprowadziłam w trzech szkołach podstawowych znajdujących się w: Starej Wsi, Limanowej, Bielsku- Białej. Zastosowałam metody: wywiadu, analizy dokumentów, analizy wytworów i skalowania. Rozdział trzeci obejmuje analizę wyników badań. Składa się z podrozdziałów obejmujących tematykę: skali zjawiska emigracji zarobkowej, wyników nauczania uczniów z klas od 1 do 3 wywodzących się z rodzin emigracji zarobkowej, trudności w nauce jakie przejawiają ci uczniowie, ich wyników wychowania uczniów, trudności wychowawczych jakie ci uczniowie sprawiają oraz uwarunkowań wyników nauczania i wychowania tych uczniów. Ostatni rozdział zawiera uogólnienia i wnioski z badań.