Tytuł pozycji:
Szkoły samorządowe i stowarzyszeniowe - podobieństwa i różnice w wybranych aspektach zarządzania. Studium przypadku.
Przedmiotem niniejszej pracy było zbadanie i porównanie szkół gimnazjalnych prowadzonych przez stowarzyszenia i samorząd pod względem kosztów kształcenia, wyposażenia, wizerunku wśród rodziców oraz wyników z egzaminów gimnazjalnych i edukacyjnej wartość dodanej. Praca ma na celu pokazanie, jak prezentują się szkoły w badanych aspektach. Do badań wykorzystano analizę źródeł pierwotnych oraz wtórnych, kwestionariusz ankiety. Do pracy przyjęto trzy hipotezy. Tylko jedna znalazła swoje potwierdzenie, dwie pozostałe się nie sprawdziły. Wyniki pokazują, że rodzice są świadomi jakie efekty osiąga szkoła. Natomiast koszty kształcenia oraz wyposażenie nie przekłada się w osiąganych wynikach na teście gimnazjalnym. Do pracy wykorzystano głównie literaturę związaną z zarządzaniem, jak i sektorem publicznym. W pracy użyto opracowań artykułów związanych ze szkołami czarterowymi i prowadzonymi przez stowarzyszenie
The subject of this paper was to examine and compare junior high schools run by associations and government in terms of education costs, equipment, parents’ opinion, exam results and value added. It was also done to show how these schools present in mentioned aspects. In the research analysis of primary, as well as, secondary sources and questionnaire survey were used. There were three hypothesis established. Only one of them was confirmed whilst two other were rebutted. The results show that parents are aware of schools’ achievements. It was corroborated that education costs and equipment do not reflect in the results gained by the students. In writing this paper mostly management and public sector related literature was used. The paper uses articles on the subject of schools run by associations and charter schools.