Tytuł pozycji:
Problemy społeczne Meksyku we współczesnej kinematografii meksykańskiej (lata 2000 - 2011)
Niniejsza praca poświęcona jest współczesnej kinematografii meksykańskiej (lata 2000 do 2010). Przedstawione zostało wprowadzenie dotyczące historii kina meksykańskiego od samych jego początków po czasy współczesne z wyszczególnieniem najważniejszych twórców filmowych oraz najistotniejszych dzieł dużego ekranu. Opisana została również kondycja dzisiejszego przemysłu filmowego w Meksyku. Wskazane zostały procesy, które miały znaczący wpływ na jego rozwój, wymienieni zostali twórcy filmowi pracujący zarówno w kraju jak i za granicą oraz najbardziej znani aktorzy i aktorki. Główna część pracy poświęcona została analizie pięciu wybranych współczesnych meksykańskich filmów poruszających tematy problemów społecznych omawianego kraju. Dotyczą one kwestii nielegalnych imigrantów, zorganizowanej przestępczości, przemysłu narkotykowego, nierówności społecznych, marginalizacji społeczności indiańskiej oraz przemocy wobec kobiet. Wybranymi filmami prezentującymi wymienione problemy społeczne są: Sin nombre (Cary Fukunaga, 2009), Zona. Teren prywatny (Rodrigo Pla, 2007), Skrzypce (Francisco Vargas Quevedo, 2006), Infierno (Luis Estrada, 2010) oraz Fiołkowe perfumy (Marisa Sistach, 2001). Po streszczeniu fabuły każde z dzieł poddane zostało analizie pod kątem rzeczywistej sytuacji we współczesnym Meksyku. Podjęta została próba dowiedzenia, iż dzisiejsza kinematografia meksykańska podejmuje tematykę związaną z problemami kraju, starając się wpłynąć na społeczną świadomość. W pracy wykazano, iż współcześni twórcy filmowi bez cenzury, za pomocą języka i obrazu filmowego, poprzez ukazanie losów bohaterów, poruszają najbardziej palące kwestie związane problemami społecznymi Meksyku.
The follownig work deals with modern Mexican cinematography (2000 - 2010). It includes a brief introduction to the history of Mexican cinema from its beginnings to modern times and mentions the most influential authors and works. The condition of today's film industry in Mexico was described along with the processes influential to its development and major film makers and film stars, working both in Mexico and abroad. The main part of the wok is dedicated to the analysis of five modern Mexican films dealing with social issues of the aforementioned country. The issues are: illegal immigration, organized crime, illegal drug industry, social inequities, the marginalization of native Indian communities and women abuse. Films chosen for the purpose are : Sin nombre (Cary Fukunaga, 2009), La Zona (Rodrigo Pla, 2007), The Violin (Francisco Vargas Quevedo, 2006), Infierno (Luis Estrada, 2010) and Violet Perfume: No One is Listening (Marisa Sistach 2001). Following the brief summary of each work is the analysis of its relevance to the actual situation in Mexico. An attempt has been made to formulate conclusion that the modern Mexican cinema deals with the problematic issues of Mexico and strives to influence social awareness. The work attempts to show, that modern film makers, not restrained by censorship by means of language and motion picture, by showing the protagonists’ fate deal with the most vivid issues of Mexican society.