Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Consumer ethnocentrism or shopping in Polish

Tytuł:
Consumer ethnocentrism or shopping in Polish
Etnocentryzm konsumencki, czyli zakupy po polsku
Autorzy:
Kuchciak, Magdalena
Słowa kluczowe:
efekt kraju pochodzenia- etnocentryzm konsumencki- patriotyzm zakupowy- zachowania konsumentów
country of origin effect- consumer ethnocentrism-patriotism shopping-consumer behavior
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Aim of this study is to investigate the perception of native and ethnocentric tendencies among the respondents from Rybnik and Krakow. Empirical studies to measure consumer preferences for domestic products were formulated on the basis adapted to Polish conditions Cetascale scale from Sharma and Shimp and survey carried out by Dominika Maison in 2000.Two main structures of consumer ethnocentrism and country of origin effect referred to in the literature testing the relathionship between them. The questionnaire survey sample of 101 people treated, including 44 from Cracow and 57 from Rybnik. The statistical analysis used analysis of frequency.Low ethnocentrism test shows preferences of foreign products. Statistically, older people, women from smaller towns showed a stronger level of ethnocentrism. It was found also that the most important feature is to survey the price and quality of the product- not its origin. The image of the country of origin fully strong role in purchasing decisions of the respondents in both cities. In addition, 90% of respondents felt that has got a problem with identification of country of origin. The analysis shows that in a developing country the level of consumer ethnocentrism is low and there is a moderate propensity to buy domestic products. The results confirm the literature made in the thesis as well as add new elements to it. The tests may be useful in the direction of international marketing, as they provide some empirical information about the competitive position of products from different countries.

Celem pracy jest zbadanie postrzegania produktów rodzimych i tendencji etnocentrycznych wśród ankietowanych z Rybnika i Krakowa. Empiryczne badania do pomiaru preferencji konsumentów wobec produktów krajowych sformułowane zostały na podstawie zaadaptowanej do polskich warunków skali Cetascale oraz badań sondażowych przeprowadzonych przez Dominikę Maison w 2000 roku.Dwie główne konstrukcje etnocentryzmu konsumenckiego i efektu kraju pochodzenia określone na podstawie literatury testują relacje pomiędzy nimi. Kwestionariusz ankiety poddaje próbie 101 osób, w tym 44 z Krakowa i 57 z Rybnika. W ramach analizy statystycznej wykorzystano analizę częstości. Niski etnocentryzm badanych pokazuje preferencje produktów zagranicznych. Statystycznie osoby starsze, kobiety z mniejszych miast wykazywały silniejszy poziom etnocentryzmu. Stwierdzono tez, ze najważniejsza cechą jest dla ankietowanych cena i jakość produktu- nie jego pochodzenie. Wizerunek kraju pochodzenia pełni silną role w decyzjach zakupowych respondentów obu miast. Dodatkowo aż 90% badanych uznało, że ma problemy z identyfikacją kraju pochodzenia. Z przeprowadzonej analizy wynika, ze w kraju rozwijającym się poziom etnocentryzmu konsumenckiego jest niski i istnieje umiarkowana skłonność do kupowania produktów krajowych. Uzyskane wyniki potwierdzają sformułowane w literaturze przedmiotu tezy jak i dodają do niej nowe elementy. Badania mogą być przydatne w kierunku marketingu międzynarodowego, ponieważ przewidują pewne empiryczne informacje o pozycji konkurencyjnej produktów pochodzących z różnych krajów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies