Tytuł pozycji:
Wychowanie młodzieży w Oblackiej Młodzieżowej Wspólnocie Ewangelizacyjnej NINIWA
Celem pracy było przedstawienie zasad funkcjonowania i jakości oddziaływań wychowawczych w Oblackiej Młodzieżowej Wspólnocie Ewangelizacyjnej NINIWA. Praca przedstawia charakterystykę mało znanej lecz prężnie rozwijającej się wspólnoty. W części empirycznej pracy przedstawiony został przebieg powstania i formowania się wspólnoty do obecnego kształtu. Tutaj także opisane zostały zasady funkcjonowania członków wspólnoty oraz przebieg poszczególnych spotkań. Oblacka wspólnota przedstawiona została jako środowisko wychowawcze młodzieży ale także jako miejsce gdzie nawiązują się więzi przyjaźni i wzajemnego zaufania. W celu zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę monografii pedagogicznej oraz techniki obserwacji, analizy dokumentów i wywiadu nieskategoryzowanego. Z kolei rozdział teoretyczny pracy to omówienie podstawowych definicji wychowania, antropologicznych i aksjologicznych podstaw wychowania chrześcijańskiego, jego celów i metod. Przedstawione zostało też wychowanie młodzieży w Doktrynie Kościoła katolickiego, na podstawie jego najważniejszych dokumentów (encyklik, adhortacji, Katechizmu Kościoła Katolickiego, Deklaracji Soboru Watykańskiego II).
The aim of the thesis was to present the principles of functioning and the quality of the pedagogical influence of the Oblate Evangelizing Youth Association, NINIWA. The thesis presents the characterization of this little-known yet dynamically developing community. In the empirical part of the thesis, the course of the establishment and formation of this association until its current form were presented. Here were also described the principles of the functioning of its members as well as the course of their separate meetings. The Oblate community was presented as a pedagogical circle for the youth and also as a place where ties of friendship and mutual trust develop. In order to collect the research material, the method of pedagogical monograph was applied together with the techniques of observation, analyses of documents and non-classified interview. The theoretical chapter in turn is an elaboration on the basic definitions of education, on the anthropological and axiological bases of Christian education as well as on its aims and methods. In addition, the education of the youth in accordance with the Doctrine of the Catholic Church was presented on the basis of its most important documents (encyclicals, exhortations, the Catechism of the Catholic Church, the Second Vatican Council’s Declaration).