Tytuł pozycji:
YouTube, I watch. Reception practices of the YouTube viewer
Użytkowanie serwisu YouTube wpisuje się w długą tradycję oglądania ruchomych obrazów. Jednocześnie wyraża aktualne zagadnienia dotyczące badań kultury w dobie Internetu, takie jak: hybrydowość, konwergencja, mashup. Opis tego zjawiska, zamieszczony w rozdziale pierwszym niniejszej pracy, posługuje się metaforą bazy danych. To pojęcie podkreśla aktywną rolę użytkownika w odbiorze przekazu YouTube. Charakterystyka YouTube jako bazy danych została zorganizowana wokół trzech cech: wielości, różnorodności i destabilizacji. Natłok danych ma swoje źródło w ekspansji technologii umożliwiającej rejestrację ruchomego obrazu oraz jego cyrkulację. Na rozwój serwisu, czyli m.in. zwiększanie jego zawartości, miało wpływ wzajemne sprzężenie nadawców komercyjnych i nieprofesjonalnych. Różnorodni i liczni nadawcy dostarczają różnorodne treści. Różnorodność ma swoje źródło także w ujednoliconym formacie plików zamieszczanych w serwisie, co prowadzi do zatarcia się granic między mediami. Cecha destabilizacji natomiast podkreśla absencję autorytetu w obrębie tego archiwum oraz specyficzny sposób indeksowania, na którym opiera się serwis. Dodatkowo sygnalizuje płynność zawartości i zapowiada niejednorodny charakter praktyk odbiorczych.Drugi rozdział wprowadza temat działalności widza. Praktyki odbiorcze zawartości serwisu zostały podzielone na dwa typy: wykorzystanie YouTube jako narzędzia do odnajdywania materiałów audiowizualnych oraz jako celu, środowiska, które umożliwia zaistnienie określonego typu treści. Kontekstem dla działalności widza okazuje się logika mashup i kultura uczestnictwa. Oba te zjawiska umieszczają odbiór YouTube w korelacji z codziennym doświadczeniem użytkowania Internetu, jak również zwracają uwagę na aktywny charakter działalności widza. Specyficzny sposób użytkowania YouTube prowadzi do powstawania indywidualnych baz danych. Te bazy danych są wykładnią zjawisk dotykających współczesne doświadczenie medialne, takich jak: mobilność i defragmentacja; odnoszą się także do wzrostu znaczenia wideo oraz do związku między pamięcią jednostki i archiwum. Rozdział trzeci zawiera opis praktyki odbiorczej stawiającej YouTube za cel i próbę definicji owego celu. Na przykładzie dwóch popularnych przykładów dokonana zostaje próba analizy znaczenia ich odbioru. Pierwszy, Alligator Attack In Illinois przywołuje kontekst tradycji filmów amatorskich oraz podkreśla różnice odbiorcze jakie doświadcza tego typu materiał dzisiaj. Jest także pretekstem do analizy zjawiska memetyki oraz kultury fanowskiej, której wytworem okazuje się drugi przykład – Forfiter Blues. Analiza źródeł popularności obu, wykazuje ich związki z medium, w którym zaistniały – pierwszy mimowolnie, drugi dzięki celowym zabiegom artystycznym. W konkluzji ukazane zostaje, że tytułowy cel niejako dąży do nas sam dzięki środowisku sieciowemu, dla którego jest właściwy i panującej w jego obrębie logice rozprzestrzeniania informacji.
The usage of YouTube makes part of watching moving images long tradition. It also expresses some of the actual concerns of culture in the Internet era, as: hybridity, convergence, mashup. A description of this phenomenon, presented in the first chapter, makes use of a metaphor of database. This notion emphasizes the active role that user plays in receiving the YouTube message. Characteristic of YouTube as a database had been here organized around three features: multitude, variety and destabilization. Data explosion has its roots in the technology expansion, both the one that enables moving image recording and the one proving its circulation. The source of the service’s development, meaning also the growth of content, was related to the mutual connection between commercial and non-professional producers. Various and numerous senders provide content of great variety. Variety is also caused by unification of service’s files format, that leads to media frontiers being blurred. The feature of destabilization amplifies the absence of authority in the archive as well as the service’s specific mode of indexation. Additionally it indicates the fluidity of the content and heterogeneous character of reception practices.Second chapter introduces subject of the viewers activity. Reception practices of YouTube content had been divided into two types: usage of YouTube in terms of a device to find audiovisual materials and in terms of aim, as an environment conditioning the appearance of a certain type of content. Mashup logic and participatory culture constitute the context of the viewer’s activity. Both of these phenomena place the reception of YouTube in correlation of everyday Internet usage, as well as draw attention to the active role of the viewer’s performance. Specific way of using YouTube provides individual databases. These databases embody certain phenomena that affect contemporary media experience, such as: mobility and defragmentation; they refer as well to the increasing importance of video and to the relationship between an individual’s memory and an archive.Chapter three includes the description of the reception practice that aims YouTube and an attempt to define this aim. The example of two popular YouTube text are used in analysis of the significance of their reception. First one, Alligator Attack In Illinois, evokes the context of amateur video of the past and projects reception differences that this kind of material experiences nowadays. It is also a pretext to observe the notions of memetics and fan culture, of which the second example - Forfiter Blues – is a product. Analysis of sources of popularity of both reveals their relationship to the medium of their existence – first one unwillingly, second by purposed artistic operations. It is then revealed in conclusion, that the mentioned aim is, in a sense, moving toward us due to the networked environment and its logic of information spread.