Tytuł pozycji:
Orientacje aksjologiczne uczniów szkół pijarskich
Praca badawcza opisuje orientacje aksjologiczne uczniów Zespołu Szkół Pijarskich z Elbląga. Na orientacje aksjologiczne uczniów opisywane pracy złożył się system wartości , orientacje życiowe, postawy społeczno – moralne oraz poglądy uczniów i postawy rodziców względem szkoły. Tak szeroko zakreślona tematyka pracy umożliwiła ukazanie sylwetki współczesnego gimnazjalisty uczęszczającego do szkoły z wieloletnimi tradycjami. Pierwszy rozdział pracy został poświęcony wyjaśnieniom terminologicznym pojęcia wartość, orientacje życiowe oraz postawy. Drugi rozdział pracy opisuje rolę jaką spełniają wartości w edukacji oraz podkreśla istotę wychowawcy w kształtowaniu się systemu wartości uczniów. Trzeci rozdział przedstawia szkolnictwo Pijarskie z czasów życia św. Józefa Kalasancjusza oraz to realizowane współcześnie w szkołach pijarskich . Ponad to w rozdziale tym podkreślona jest rola jaką w edukacji Pijarskiej pełnią rodzice, wychowawcy i nauczyciele. Kolejne rozdziały opisują wyniki badań własnych zebranych na podstawie kwestionariuszy i wywiadów. Opinie, poglądy i dane w ten sposób uzyskane świadczą o tym iż szkolnictwo Pijarskie, to szkolnictwo z tradycjami , z którymi chętnie się identyfikują oraz które chętnie doceniają uczniowie i absolwenci angażujący się czynnie w życiu szkoły, nawet po jej ukończeniu. Dużą rolę pełni aspekt wspólnoty oraz duchowości w życiu szkoły. Wyniki badań jasno wskazują iż Zespół Szkół Pijarskich w Elblągu to szkoła, która nie tylko wychowuje, ale także przygotowuje uczniów na wysokim poziomie edukacyjnym będąc jedną z najlepszych szkół w województwie warmińsko – mazurskim.
The research describes the axiological orientation of students of the School Piarist of Elblag. On the axiological orientation of students work described by the value system, life orientations, attitudes and social - moral as well as the views of students and attitudes of parents against the school. Subjects as widely circled possible show the profiles of the work of contemporary schoolboy attending school with long tradition. The first chapter is devoted to explanations of work terminological concept value orientations and attitudes in life. The second chapter describes the role of work performed by the value of education and underlines the importance of educators in shaping the value system of students. The third chapter presents the education of lifetimes when St. Joseph Kalasancjusz lived and is implemented in schools today Piarist. This chapter highlighted the role played in education Pijarska serve parents, educators and teachers. Subsequent chapters describe the results of their meeting on the basis of questionnaires and interviews. Opinions, views and data this obtained testify to the fact that piartist education, the education of traditions, with which we are happy to identify and recognize students who willinglyand graduates are actively engaging in school life, even after its completion.A big aspect is the role of spirituality in community and school life. The results clearly indicate that Piarist School in Elbląg is a school that not only educates, but also prepares students for a high level of education being one of the best schools in Warmia - Mazury.