Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Influence of participation in occupance on University Third Century on quality of life of oldest person.

Tytuł:
Influence of participation in occupance on University Third Century on quality of life of oldest person.
Wpływ uczestniczenia w zajęciach na Uniwersytecie Trzeciego Wieku na jakość życia osób starszych
Autorzy:
Osica, Katarzyna
Słowa kluczowe:
UTW, satysfakcja z życia, wiek podeszły.
Key words and phrases: UTW, level of life satisfaction, old age.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Summary.A person learns throughout their life. Learning is very important because it develops the human mind. People become smarter and more “worldly”. Thanks to the intense use of our mind, even by learning at an older age, the thought process is kept alive and our memory is extended. Unfortunately, the diversity of interests is diminished with age. The idea of creating UTW is primarily to keep this diversity of interest at the highest possible level. It should have a positive impact on social relationships of people who live alone, helping them to attain the feeling of belonging.The target of this study was a group of older citizens. The hypothesis put forth was that the participation in UTW decisively helped attain and maintain an increasing level of satisfaction of life. The tools used for this study were the life satisfaction scale SWLS, “the happiness level scale”, and “the sense of life pyramid.” The variables were whether married or single, living alone or with family, any traumatic situations in life and income.We can draw a conclusion that multiple items affect the level of satisfaction from life. Great impact is noticed on persons living alone and widowers through participation in UTW.

Streszczenie.Człowiek uczy się przez całe życie. Nauka jest bardzo ważna w życiu każdego człowieka, rozwija umysł, dzięki niej ludzie stają się mądrzejsi i bardziej obyci w świecie. Aspekt nauki wpływa na to, jacy ludzie będą w przyszłości. Rozwijanie umysłu w wieku starszym wpływa pozytywnie na procesy myślowe oraz pamięciowe. Niestety zainteresowania zawężają się proporcjonalnie z wiekiem. Idea utworzenia UTW ma na celu poszerzanie kręgu zainteresowań, pogłębianie wiedzy z różnych dziedzin oraz ma wpływ na podtrzymanie relacji społecznych przez osoby żyjące samotnie, realizuje potrzebę przynależności. W pracy badano jakość życia osób starszych. Przedstawiono hipotezę, że uczestniczenie w zajęciach na UTW w sposób zdecydowany kształtuje uczucie satysfakcji z życia. Jako narzędzi użyto skali satysfakcji z życia SWLS, „ skali poziomu doznawanego szczęścia” oraz „piramidy sensu życia”. Kontrolując zmienne jak stan cywilny, fakt zamieszkania z rodziną, sytuacje traumatyczne, dochody, choroby, można dojść do wniosku, że satysfakcja z życia ma przyczyny wielorakie.Zauważa się uderzający wpływ uczestniczenia w zajęciach na UTW, w przypadku osób żyjących samotnie oraz owdowiałych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies