Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The project of transgression in Rafał Wojaczeks poetry.

Tytuł:
The project of transgression in Rafał Wojaczeks poetry.
Projekt transgresji w poezji Rafała Wojaczka.
Autorzy:
Janosz, Tadeusz
Słowa kluczowe:
transgression, transcendence, metaphysics, poem, woman, body, death.
transgresja, transcendencja, metafizyka, wiersz, kobieta, ciało, śmierć.
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The thesis concerns the issue of transgression in Rafał Wojaczek's poetry. This term is commonly associated with movement of crossing, leaving out a reality. Therefore the concept of transgression is inherently connected with another important concept: transcendence. All the great experience of this poetry: death, body, poem, eroticism, sexuality, "transcend" into the Absolute, some kind of Mystery. The first chapter is an attempt to determine the initial position of Lyrical Subject. Presented here is the situation of the individual "entered", or in the language of Heidegger, "thrown" into the world which exists objectively. Next chapter shows the steps that Lyrical Subject takes to exceed the "seasonal" reality and create a new alternative world in which it wants to locate his existence. This chapter also explains the reasons why the proposal for a new existential project failed. The third chapter focuses on issues of body and carnality presented in this poetry. Somatic threads, moving through this poetry, are included in metaphysical terms. The body is an idmiom, around whose the main points of this ontological- existential poetry are categorized. It fulfills the function of transgression, through which the individual places itself outside the physical attributes and constraints of the world.The fourth and final chapter gives a description of a final act of transgression - the implementation of Lyrical Subject in the space of the poem. It takes place in the process of the literary act through which Lyrical Subject opens the experience of death, decay, disappearance in the existential sense.

Rozprawa poświęcona jest zagadnieniu transgresji w poezji Rafała Wojaczka. Pojęcie to zwykło się wiązać z ruchem przekroczenia, wyjściem poza jakąś ukonstytuowaną realność. Przedmiotem badań prezentowanych w tej pracy jest zatem problematyka transgresji, rozumianej nie tylko jako osobliwie ukształtowany motyw literacki i obiekt analizy literaturoznawczej, lecz także jako kategoria filozoficzno - egzystencjalna. Pojęcie transgresji występuje więc nieodłącznie z jeszcze jednym innym ważnym pojęciem: transcendencja. Wszystkie wielkie doświadczenia tej poezji: śmierć, ciało, wiersz, erotyzm, seksualność "transcendują" w stronę Tajemnicy, Absolutu, Niewyrażalnego po Rimbaudowemu mówiąc. Pierwszy rozdział stanowi próbę określenia pozycji wyjściowej podmiotu lirycznego wierszy Wojaczka. Przedstawiona jest tu sytuacja jednostki "wpisanej", czy mówiąc językiem Heideggera "rzuconej" w świat obiektywnie istniejący. Rozdział kolejny ukazuje działania, jakie podmiot podejmuje celem przekroczenia rzeczywistości "sezonowej" i wykreowania nowej, alternatywnej przestrzeni, w której chce realizować się jego egzystencja. Wyjaśnia także przyczyny, dla których propozycja nowego projektu egzystencjalnego zakończyła się niepowodzeniem. Trzeci rozdział koncentruje się na problematyce ciała i cielesności obecnej w tej poezji. Wątki somatyczne, przemieszczające się przez tę poezję, ujęte są w kategoriach metafizycznych. Ciało jest idiomem, wokół ktorego problematyzowane są główne wątki ontologiczno- egzystencjalne tej poezji. Spełnia ono funkcję transgresywną, jest pasmem transmisyjnym, poprzez który podmiot sytuuje się poza fizykalnymi ograniczeniami świata i otwiera się na doznania rzeczywistości transcendentnej. Czwarty, ostatni rozdział mojej rozprawy przynosi opis aktu transgresji ostatecznej - realizacji istnienia podmiotu w przestrzeni wiersza. Dokonuje się ono w samym procesie aktu twórczego, poprzez który podmiot otwiera się na doświadczenie śmierci, rozpadu, w sensie egzystencjalnym zniknięcia.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies