Tytuł pozycji:
The image of the Napoleon in figures. The Napoleonic propaganda of a period of the First Empire on the basis of figures from the Musée de l’Histoire Vivante
This dissertation focuses on the figure of Napoleon I, his influence on art, his imperial image, the notion of the Napoleon’s sacrum, and a symbolism which he used in the arts - painting and architecture, as well as, analysis and interpretation of this imperial image that emerges from figures dating from the First Empire.The first chapter presents my internship in the Musée de l’Histoire Vivant (Museum of the Living History), along with its collections, the current activity, composition and functioning of the museum staff. The second chapter of the analysis is subjected to the image of Napoleon, including his education, the greatest passions, ambitions, talents and political views. Then, the notion of the sacrum is presented, along with a silhouette of the painter Jacques-Louis David and his painting Le Sacre (Coronation of the Napoleon). The third chapter of this work has been devoted to a theme of the Napoleonic propaganda visible in the figures from the Museum of the Living History. The notion of propaganda was analyzed with particular attention to the imperialist symbolism contained in the figures, which have been interpreted.Work shows that Napoleon was in itself one of the greatest artists in history, who used the arts to express their power. Establishment of the Empire style is related largely to his person, which clearly shows his influence on art. After it left a huge legacy of works not only in painting but in architecture, demonstrates his great ability to use the propaganda. He erected monuments to the glorify the Napoleonic empire and as a symbol of victory and the triumphs of Napoleon, and his association with the rulers of the Merovingian dynasty, or posing as equal with the Roman emperors.
Niniejsza rozprawa skupia się na postaci Napoleona I, jego wpływie na sztukę, jego imperialnym wizerunku, pojęciu sacrum Napoleona oraz symbolice jaką się posługiwał w sztuce- malarstwie i architekturze- oraz analizie i interpretacji owego cesarskiego wizerunku, jaki wyłania się z rycin pochodzących z okresu Pierwszego Cesarstwa.Pierwszy rozdział pracy prezentuje Muzeum Historii Żywej, razem z jego zbiorami, obecną działalnością, składem kadry oraz funkcjonowaniem muzeum. Drugi rozdział analizie zostaje poddany wizerunek Napoleona, w tym omówiona zostaje jego edukacja, największe pasje, ambicje, uzdolnienia oraz poglądy polityczne. Następnie omówiono pojęcie sacrum, oraz sylwetkę malarza cesarskiego, Jacquesa-Louis Davida oraz jego obraz Le Sacre („Koronacji Napoleona”). Trzeci rozdział pracy poświęcony został tematyce propagandy napoleońskiej widocznej w rycinach z Muzeum Historii Żywej. Przeanalizowano pojęcie propagandy ze zwróceniem w nim szczególnej uwagi na imperialistyczną symbolikę zawartą w rycinach, które zostały poddane interpretacji. Praca ukazuje, iż Napoleon był sam w sobie jednym z największych artystów w dziejach, który posługiwał się sztuką w celu wyrażenia swojej potęgi. Powstanie stylu empire jest związane w dużym stopniu z jego osobą, co dobitnie świadczy o jego wpływie na sztukę. Pozostawione po nim ogromne dziedzictwo dzieł nie tylko w malarstwie, ale i w architekturze, świadczy o jego ogromnych zdolnościach propagandowych. Wznosił budowle ku chwale imperium napoleońskiego i jako symboli zwycięstwa, triumfów Napoleona oraz jego kojarzenia z władcami dynastii Merowingów czy stawianiu na równi z cesarzami rzymskimi.