Tytuł pozycji:
Uwarunkowania przekazu dziedzictwa kulturowego we współczesnej rodzinie.
Kultura odgrywa bardzo ważną rolę w życiu młodzieży – wprowadza ją w określoną wizję świata, przygotowuje do pełnienia wielorakich ról społecznych, kształtuje postawy, wzbogaca doświadczenia i przeżycia.W kontakcie z kulturą młodzież przejawia różne stopnie aktywności, a jej udział wyznaczony jest wieloma czynnikami, także środowiskiem w jakim jednostka żyje.W celu stworzenia możliwie pełnego obrazu wzorów kulturowych nabywanych przez młodzież starałam się uchwycić te czynniki i przedstawić w swojej pracy. W celu opracowania tematu wykorzystano wybrane pozycje poświęcone metodom badań socjologicznych i pedagogicznych oraz literaturę dotyczącą uwarunkowań przekazu dziedzictwa kulturowego nabywanych przez młodzież. Część badawcza powstała na podstawie badań ankietowych.Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów:Rozdział I – przedstawia różne definicje kultury i pojęcia z nią związane, cechy kultury i jej płaszczyzny. Wskazuję także rodzaje kultury: ludową, popularną, masową, elitarną.Rozdział II – poświęcony jest współczesnej rodzinie, jej funkcjom oraz kulturotwórczej roli.Rozdział III – zawiera cele badawcze, problemy i hipotezy badawcze oraz przebieg i organizację badań.Rozdział IV – poświęcony jest analizie wyników badań własnych.Pracę zakończyłam podsumowaniem i wnioskami.
Culture plays a very important role in the lives of young people - introduces them into in a specific vision of the world, is preparing to perform multiple social roles, shaping attitudes, and experiences enriches the experiences.In order to create as complete a picture of cultural patterns acquired by young people, I tried to capture these factors and present in my work.In order to develop a theme I have used selected items devoted to sociological and pedagogical research methods and literature on the determinants of transmission of cultural heritage acquired by young people. Part of the research was based on surveys.This work consists of four chapters.In the first chapter "The family"I will try to explain the basic concepts relating to culture. I will introduce also its various definitions, characteristics and planes of the culture.I will point out the kinds of culture: folk, popular, mass and elite. Thanks to this information theme related to the role of culture will be approximated in an education of the young generation.The second chapter " The culture" is devoted to explaining concepts relating to family. There will be discussed the various functions of the family, who will introduce us to the correct functioning of the modern family. In this way we will know the culture-forming role of the family.The third chapter "Cultural heritage" is dedicated to the choice of subject of my work and I will present the research objectives. Otherwise I will identify the problems and hypotheses, and conduct research and research organization.The last chapter there will be presented the analysis and interpretation of results of own research. I will present and included in tables and graphs the percentage obtained after analysis of all responses. I will also try to summarize them with short comments.