Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zamiast pigułki - efektywność treningu pamięci prospektywnej wśród normalnie starzejących się osób po 60 roku życia.

Tytuł:
Zamiast pigułki - efektywność treningu pamięci prospektywnej wśród normalnie starzejących się osób po 60 roku życia.
Better than a pill - prospective memory training in healthy older adults
Autorzy:
Jagoda, Joanna
Słowa kluczowe:
trening pamięci pamięć prospektywna seniorzy
memory training elders prospective memory
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Streszczenie: Przeprowadzone badania miały na celu określenie skuteczności dwóch autorskich treningów pamięci w poprawie funkcjonowania pamięci prospektywnej. Dwie spośród trzech uczestniczących w badaniu grup zostały losowo przydzielone do treningu edukacyjnego (N=22, wiek 55-87) lub prospektywnego ( N=30, wiek 52-79). Celem cyklu edukacyjnego była zmiana przekonań dotyczących pamięci na bardziej pozytywne i adekwatne oraz zapewnienie seniorów o ich nadal wysokiej kompetencji pamięciowej. Trening prospektywny był z kolei nakierowany na zdobycie umiejętności posługiwania się metodami wizualizacji (łączenia zapamiętywanych zadań z wskazówkami, jakie zostaną napotkane w fazie przypominania) oraz implementowanych intencji ("Jeśli pojawi się sytuacja X, wykonam zadanie Y") do zapamiętywania zadań prospektywnych. W żadnej grupie nie spadła ilość narzekań na własną pamięć, jednak w obu nastąpiła obiektywna poprawa funkcjonowania pamięci prospektywnej. Badanie sugeruje, że nie tylko tradycyjny trening technik pamięciowych, ale i wzmacnianie poczucia skuteczności poznawczej może powodować rzeczywistą poprawę funkcjonowania pamięci intencji w grupie zdrowych osób w wieku senioralnym.

Abstract: The present study examined results of a group memory training program onprospective memory performance of its participants. Out of three groups attending in it, twowere randomly assigned to participate in either educational (N=22, age range 55-87)or prospective (N=29, age range 52-79) memory training. Educational training targeteddysfunctional beliefs about cognitive aging, and assured elders of their intact memory abilities.In prospective memory training participants were given instructions of how to use visualization(associate cues from the retrieval situation with the to be remembered information)and implementation intention technique ('If I encounter situation X, then I will perform the taskY') to foster prospective memory performance. None of the groups improved on subjectivememory measures, however both training groups did better on objective memory measures.This study suggests that not only teaching memory techniques, but also targeting self-efficacybeliefs, may result in an enhancement of prospective memory.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies