Tytuł pozycji:
Rola budżetowania w zarządzaniu mikroprzedsiębiorstwem
The aim of this thesis is to analyze the possible use of budgeting as a method of business management. Budgeting process and its results are presented on the example of micro-enterprises specializing in selling parts and accessories for mobile phones in Poland.This thesis has shown that the need planning for future activities to achieve the targets is an essential tool in company management. It shows the role of management accounting in supplying the information in business management. For example, the particular of economic activity shows that well made budgeting process is reflected in improvement of financial performance. Budgeting has also contributed to the effective management of resources owned by the company. Compliance with budgetary discipline (especially the absolute level of costs) and responsibility for implementation of the assumptions have contributed to the broad development of the company and improved its market position.
Celem pracy jest analiza możliwości wykorzystania budżetowania jako metody zarządzania przedsiębiorstwem. Proces budżetowania i jego wyniki przedstawiono na przykładzie mikroprzedsiębiorstwa specjalizującego się w sprzedaży wysyłkowej części i akcesoriów do telefonów komórkowych na terenie całej Polski W pracy wykazano, że potrzeba planowania przyszłych działań prowadzących do realizacji wytyczonych celów jest niezbędnym narzędziem pomocnym w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Ukazano rolę rachunkowości zarządczej i dostarczanych przez nią informacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Na przykładzie badanej działalności gospodarczej pokazano, że dobrze przeprowadzony proces budżetowania znajduje swoje odzwierciedlenie w poprawie wyników finansowych przedsiębiorstwa. Budżetowanie przyczyniło się również do efektywnego gospodarowania posiadanych przez przedsiębiorstwo zasobów.Przestrzeganie dyscypliny budżetowej (zwłaszcza bezwzględnego poziomu kosztów) oraz odpowiedzialność za realizację przyjętych założeń przyczyniły się do szeroko pojętego rozwoju przedsiębiorstwa oraz polepszenia jego pozycji na rynku.