Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kurdish cinema in Turkey

Tytuł:
Kurdish cinema in Turkey
Kino kurdyjskie w Turcji
Autorzy:
Kościelska, Natalia
Słowa kluczowe:
kino kurdyjskie, Turcja, tożsamość narodowa, diaspora
Kurdish cinema, Turkey, national identity, diaspora
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
We wstępie nakreślam kontekst powstawania kina kurdyjskiego – kwestie kultury, polityki i oficjalnej ideologii Turcji wobec mniejszości narodowych. Przyjmuję, że termin kina kurdyjskiego w Turcji obejmuje kinematografię południowo-wschodniej Anatolii, twórczość reżyserów narodowości kurdyjskiej tworzących na terenie Turcji (lub też przebywających na emigracji), filmy w kurdyjskiej wersji językowej oraz te, poruszające tematykę mniejszości Kurdyjskiej w Turcji. Opis zjawiska rozpoczynam od przedstawienia życiorysu, twórczości filmowej i legendy Yılmaza Güneya, którego wskazuje się jako prekursora kina kurdyjskiego. Następnie przeprowadzam szczegółową analizę filmu "Podróż ku Słońcu" Yeşim Ustaoğlu jako dzieła tureckiej reżyserki, będącego znaczącym głosem w sprawie tak zwanej kwestii kurdyjskiej w Turcji, wpisującym się w szerszy dyskurs zarówno polityczny, jak i artystyczny. Poruszam kwestie tożsamości narodowej oraz cenzury w filmach. W kolejnym rozdziale przyglądam się twórczości reżyserów pochodzenia kurdyjskiego tworzących w diasporze. Do grupy tej włączam m. in. Nizamettina Ariça, Miraza Bezara i Ümita Elçi. W kolejnej części pracy skupiam się na twórczości dokumentalnej młodych kurdyjskich filmowców. Piszę o dziełach Özgüra Dogana, Orhana Eskiköy'a i filmowców skupionych przy instytucji Mezopotamya Sinema Kolektifi. Zwracam uwagę na bliskość ich kina z aktualnymi wydarzeniami na arenie politycznej, poszukiwania formalne i powracające pytanie o tożsamość i pamięć zbiorową.

In introduction I describe a context of formation of the Kurdish cinema - culture, politics and official ideology in Turkey towards national minorities. I assume that we can use an expression 'Kurdish cinema in Turkey' to describe a cinematography of South-Eastern Anatolia, films by directors of Kurdish origin working in Turkey or in diaspora, films in Kurdish language and films about Kurdish minority in Turkey. I begin my analysis with an introduction to biography, legend and films by Yılmaz Güney who is stated to be the one who started formation of the Kurdish cinema. Next I analyze "Journey to the Sun" by Yeşim Ustaoğlu as a film of a Turkish director which is an important work within the broad both political and artistic discourse of so-called Kurdish case. Particularly I describe the national identity issue and problems with a censorship in the Turkish cinema. In the next chapter, I focus on diasporic cinema by Kurdish directors, among others I place there Nizamettin Ariç, Miraz Bezar and Ümit Elçi. The last part is about the films by Özgür Dogan, Orhan Eskiköy and artists from Mezopotamya Sinema Kolektifi. I describe mostly the relevance between Kurdish cinema and current political events, searching of particular film language and the returning question of identity and collective memory.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies