Tytuł pozycji:
Autentyczność oraz autentyczne materiały w nauczaniu i uczeniu się słownictwa na niskich poziomach zaawansowania
The work aimed at evaluating the effectiveness of utilising authentic materials in vocabulary learning and teaching. I became particularly interested in that issue since I observed tremendous difficulties in acquiring words among my students. They performed poorly on vocabulary tests and the more low marks they received, the more negative attitude they adopted towards vocabulary learning. My aim was to awaken their interests in practising this skill and improve their knowledge as well as their grades in that field. Authentic materials have been incorporated into the lessons devoted to vocabulary learning due to their attractiveness for the learners and the fact they provide a contact with a language as it is used in English-speaking countries. They also constitute a great material for vocabulary learning as they are packed with words and expressions, which are not necessarily included in coursebooks, which frequently focus on practising certain structures and thus present an artificial use of the language. The work comprises two main parts: theoretical and practical. The former presents principles concerning vocabulary learning, that is, factors facilitating and hindering it and description of the process of acquiring and remembering new words. It also focuses on presenting the notion of authenticity in general, as well as, the advantages of utilising authentic materials in vocabulary learning and teaching and useful criteria in selecting them. The latter demonstrates the results obtained from the study carried out on thirteen students from a middle school. On the basis of the data gathered from the tests, the learners’ questionnaires and observation, I could evaluate the impact of using authentic materials on the students’ motivation, activeness and vocabulary learning at lower level of language proficiency.
Niniejsza praca ma na celu sprawdzenie efektywności użycia autentycznych materiałów w nauczaniu i uczeniu się słownictwa wśród młodzieży z klasy pierwszej gimnazjum. Moje zainteresowanie tym tematem wynikało z faktu, że zaobserwowałam ogromne trudności z przyswajaniu nowych słówek przez uczniów należących do jednej z grup, którą uczę. Problem zaczął narastać, gdy wykazywali oni coraz bardziej negatywny stosunek do nauki słownictwa, spowodowany prawdopodobnie otrzymywaniem coraz większej liczby słabych ocen z tego zakresu materiału. Moim celem było zarówno zachęcenie ich do uczenia się nowych słówek, jak i zwiększenie ich wiedzy i poprawienia ocen w tej dziedzinie.Autentyczne materiały zostały wykorzystane do nauki słownictwa ze względu na ich atrakcyjność, szczególnie w porównaniu z materiałami zawartymi w podręcznikach, oraz fakt, że umożliwiają kontakt z prawdziwym językiem, który jest używany w anglojęzycznych krajach. Prawdziwe artykuły, teksty piosenek, czy ulotki stanowią znakomite materiały do nauki nowych słówek, gdyż zawierają one mnóstwo wyrazów i wyrażeń, które nie są często spotykane w tradycyjnych podręcznikach szkolnych, które niejednokrotnie koncentrują się na nauce odpowiednich struktur gramatycznych, czy funkcji językowych, przedstawiając tym samym sztuczne przykłady użycia danego języka. Praca ta składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część pierwsza zawiera informacje dotyczące nauczania i uczenia się słownictwa oraz czynników wpływających na ten proces. Temat autentyczności jak i używania autentycznych materiałów w nauce nowych słówek jest również szczegółowo opisany. Informacje o zaletach używania takich materiałów oraz przedstawione kryteria ich doboru pomogły mi w przygotowaniu zbiorów zadań wykorzystanych w części drugiej pracy. Część praktyczna zawiera analizę badań przeprowadzonych na trzynastu uczniach z pierwszej klasy gimnazjum. Do uzyskania niezbędnych danych posłużyły mi trzy narzędzia badawcze: testy, ankiety skierowane do uczniów i arkusze obserwacyjne. Szczegółowa analiza wyników wyżej wymienionych narzędzi pozwoliła mi ocenić wpływ używania autentycznych materiałów na motywację i aktywność uczniów oraz na ich naukę słownictwa i oceny uzyskiwane z tego zakresu.