Tytuł pozycji:
RELACJE MIĘDZY DZIEĆMI I DOROSŁYMI W WYBRANYCH POWIEŚCIACH CHARLESA DICKENSA
Niniejsza praca bada i przedstawia życie dzieci w Anglii w epoce wiktoriańskiej, na przykładzie dzieł Karola Dickensa. Wybrałam postaci: Dawida z „Dawida Copperfielda”, Pipa i Estelli z „Wielkich Nadziei”, Louisy i Toma z „Ciężkich czasów”, Florence i Paula z „Dombey i syn” oraz Olivera z „Oliver Twist”, ponieważ każdy z bohaterów tych powieści opowiada inną historię swojego życia. Postaci te mają podobne doświadczenia bólu i cierpienia oraz, w mniejszym stopniu, radości i szczęścia.Pierwszy rozdział poświęcony jest postrzeganiu dzieci przez dorosłych. Został on podzielony na trzy kategorie w zależności od postrzegania dzieci przez dorosłych, jako moralnie złych, moralnie dobrych i po prostu użytecznych. Drugi rozdział poświęcony jest analizie systemu edukacyjnego w Anglii. Skupiłam się na tym, jak i czego uczono dzieci oraz na wpływie edukacji na przyszłość dzieci. W trzecim rozdziale zbadałam, jakimi uczuciami darzyli dorosłych w swoim życiu Pip, Dawid, Florence, Paul i Louis. W swojej pracy podkreślam również historyczne korzenie przemocy wobec dzieci w wiktoriańskiej Anglii. Mimo, iż Dickens pisał o problemach Anglii w epoce wiktoriańskiej, to z szybkiego przeglądu dzisiejszych nagłówków wiadomości wynika, że nie jest to tylko problem przeszłości.
This thesis explores and illustrates the life that children led in Victorian England as depicted in selected works of Charles Dickens. I chose the characters David in David Copperfield, Pip and Estella in Great Expectations, Louisa and Tom in Hard Times, Florence and Paul in Dombey and Son, and Oliver in Oliver Twist because each character in these novels has a different story to tell about their life. These characters share similar experiences of pain, suffering and, to a lesser extent, joy and happiness.The first chapter is devoted to the adults’ perception of children. I divided the first chapter into three categories depending on the adults’ perception of children as morally bad, morally good or simply utilitarian, respectively. The second chapter is dedicated to analyzing the educational system in England. I focused on how and what children were taught and the influence of this education in their future. In the third chapter I explored the feelings that Pip, David, Oliver, Florence, Paul, and Louisa had toward the adults in their life. In my thesis I also emphasized the historical roots of child abuse in Victorian England. Although what Dickens wrote about concerns Victorian England, a quick scan of today’s news headlines shows that it is not just a problem of the past.