Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Jakość życia dzieci z astmą oskrzelową

Introduction: Asthma is a epidemilogical social problem, which is associated with bronchial hyperreactivity, reducing airflow through the airways and many other clinical symptoms from the respiratory tract. Particularly important in the therapeutic process in this disease entity is an interdisciplinary approach to its prevention and treatment. For this purpose, it is important to determine the quality of life for patients, which in recent years has gained much importance in contemporary terms, health, and approach to treatment. Aim: The purpose of study was to evaluate the Quality of Life of children suffering from bronchial Asthma. Material and methods: The research tool used in the study was Pediatric Asthma Quality of Life Questionnaire- PAQLQ profesor Elizabeth Juniper, to assess activity limitation, symptoms and emotional functioning in affected patients. The study covered 70 children (33 girls i 37 boys) with asthma aged 7-17 years. Results: The results obtained allowed us to demonstrate statistically significant differences between some of the relationships studied. It was observed that analyzed the symptoms of asthma, children's activities and emotional functioning of young asthmatics, for the most part are not significantly related to quality of life in groups of boys and girls. Only the type of symptoms of dyspnea, cough, asthma attacks and physical activity and worry and concern because of asthma significantly affects quality of life of children. More often it is reduced in boys than girls.Conclusions: These results may provide a good and constant monitoring of asthma and as the result of age structure and duration of asthma disease study group is in its infancy and its symptoms and other variables do not have a significant impact on quality of life of children. However, it is important that the assessment of individual areas of quality of life is important for the therapeutic process, because it allows thoroughly read the sick child and for him to create an individual course of treatment.

Wprowadzenie: Astma to epidemiologiczny problem społeczny, który wiąże się z nadreaktywnością oskrzeli, ograniczeniem przepływu powietrza przez drogi oddechowe oraz wieloma innymi objawami klinicznymi ze strony układu oddechowego. Szczególnie istotne w procesie terapeutycznym w tej jednostce chorobowej jest interdyscyplinarne podejście do jej zapobiegania oraz leczenia. W tym celu ważne jest określenie jakości życia pacjentów, które w ostatnich latach zyskało bardzo na znaczeniu we współczesnym ujęciu zdrowia oraz podejściu do leczenia. Cel: ocena jakości życia dziewczynek i chłopców chorych na astmę oskrzelową.Materiały i metody: Badanie przeprowadzono za pomocą Pediatrycznego Kwestionariusza Jakości Życia (Pediatric Asthma Quality of Life Questionnaire- PAQLQ) prof. Elizabeth Juniper, który oceniał ograniczenie aktywności, objawy oraz funkcjonowanie emocjonalne u chorych pacjentów. Badaniem objęto 70 dzieci z astmą oskrzelową (33 dziewczynek i 37 chłopców) w wieku od 7-17 lat. Wyniki: Otrzymane wyniki pozwoliły na wykazanie istotnych statystycznie różnic między niektórymi badanymi zależnościami. Zaobserwowano, że analizowane objawy astmy, aktywność dzieci oraz funkcjonowanie emocjonalne małych astmatyków w przeważającej części nie są istotnie statystycznie związane z jakością życia w grupach chłopców i dziewczynek. Tylko objawy typu duszności, kaszel, ataki astmy oraz aktywność fizyczna i zmartwienie i zatroskanie z powodu astmy wpływa w istotny sposób na jakość życia dzieci. Częściej jest ona obniżona u chłopców niż dziewczynek. Wnioski: uzyskane wyniki mogą świadczyć o dobrej i stałej kontroli astmy oraz jak wynika ze struktury wiekowej i czasu trwania choroby badanej grupy astma jest w początkowym stadium i jej objawy jak i inne zmienne nie mają znacznego wpływu na jakość życie dzieci. Jednakże istotne jest to, że ocena poszczególnych obszarów jakości życia jest ważna dla procesu terapeutycznego, ponieważ pozwala dogłębnie zapoznać się z chorym dzieckiem i stworzyć dla niego indywidualne tok leczenia.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies