Tytuł pozycji:
Rejestry medyczne jako podstawa systemu informacji w ochronie zdrowia na przykładzie Rejestru Produktów Leczniczych
The Polish system of information in healthcare is on the threshold of revolutionary changes. A modification in the system of information in healthcare is introduced by a bill on information in healthcare. In principle, it is supposed to enable booking doctor appointments online, e-prescribing, making e-referrals or monitoring the status of patients waiting for medical examination or doctor consultation. The authors of the bill promise also a more effective detection of erroneous records or forged prescriptions. In order to introduce such radical changes, it is necessary to diagnose the present condition of the state information infrastructure. Fast developing Poland needs a decisive modernization of the still floundering medical information circulation system. The lack of a well-defined plan for a strategic information model results in ongoing difficulties. The excessive diversification and lack of synchronization within the model are partially responsible for the low functioning efficiency of medical registers in the context of the growing needs and expectations of the 21st century.The new system of information in healthcare will have to cooperate with the existing medical registers. Its functioning will be presented on the example of the Register of Medicinal Products in Poland. The major problems concerning the Register of Medicinal Products in Poland are: lack of integration with other medical registers, long-lasting registration process of a given drug and low integrity between the software and the user. In order to function effectively in the new medical information circulation system, the Register of Medicinal Products should be synchronized with other registers, as well as with the base referential registers. Unless concrete actions are taken to facilitate the process of registration of a given drug and to streamline certain procedures in the transfer of information between the register and the interested parties, the system will prove inefficient and therefore useless. According to research conducted by KPMG for the last five years the pharmaceutical market in Poland has been developing rapidly, showing considerable resistance to the present economic situation connected with the global financial crisis. This tendency points to a well-constructed, dedicated and regularly updated superior system of information circulation be-tween individual registers-showing a capacity adjusted to the actual needs – as an essential factor stimulating a given sector. Such a system will be presented in this study on the example of the Register of Medicinal Products in Poland.
System informacyjny ochrony zdrowia w Polsce stoi u progu rewolucyjnych zmian. Modyfikację do systemu informacji w ochronie zdrowia wprowadza projekt ustawy o informacji w ochronie zdrowia. W założeniu ma ona między innymi dawać możliwość rejestracji wizyt lekarskich przez Internet, przepisywanie e-recept, e-skierowań czy też pozwalać na zdalne monitorowanie statusu pacjenta oczekującego w kolejce na badanie lub lekarza. Twórcy projektu obiecują także bardziej skuteczne wykrywanie błędnej dokumentacji, czy też sfałszowanych recept. Przystępując do tak radykalnie odważnych zmian, należy zdiagnozować obecny stan infrastruktury informacyjnej państwa. Szybko rozwijająca się Polska potrzebuje zdecydowanej modernizacji, wciąż kulejącego systemu obiegu informacji medycznej. W dalszym ciągu występują utrudnienia spowodowane brakiem konkretnego planu strategicznego modelu informacyjnego, który poprzez swoją nadmierną dywersyfikację i brak synchronizacji, pośrednio przekłada się na mało efektywne funkcjonowaniu rejestrów medycznych w stosunku do rosnących potrzeb i oczekiwań XXI wieku. Nowy system informacyjny w ochronie zdrowia będzie musiał spójnie współpracować z obecnymi rejestrami medycznymi, a jego funkcjonowanie zostanie przedstawione na przykładzie Rejestru Produktów Leczniczych w Polsce. Zasadniczym problemem z jakim zmaga się RPL to m.in. brak integracji z innymi rejestrami medycznymi, długotrwały proces rejestracji danego leku czy też mała integralność oprogramowania z użytkownikiem. RPL powinien zostać zsynchronizowany z innymi, a także z bazowymi rejestrami referencyjnymi, aby mógł w pełni efektywnie funkcjonować w nowym systemie obiegu informacji medycznej. Jeżeli w najbliższych latach nie podejmie się konkretnych działań dotyczących usprawnienia stricte procesu rejestracji danego leku oraz nie usprawni się poszczególnych procedur przepływu informacji pomiędzy Rejestrem a podmiotami zainteresowanymi, system stanie się niewydolny a przez to bezużyteczny. Według badań przeprowadzonych przez KPMG, rynek farmaceutyczny w Polsce od pięciu lat odnotowuje wyjątkowo dynamiczny rozwój, wykazując dużą odporność na obecną sytuację gospodarczą związaną z globalnym kryzysem finansowym. Jest to znak, że nieodzownym czynnikiem stymulującym dany sektor musi być precyzyjnie skonstruowany, dedykowany, wykazujący się odpowiednią do potrzeb przepustowością, uaktualniany na bieżąco nadrzędny system obiegu informacji między poszczególnymi rejestrami. Na podstawie Rejestru Produktów Leczniczych w Polsce zostanie on przedstawiony w niniejszym opracowaniu.