Tytuł pozycji:
The bloody face of art. The phenomenon of the institutionalization of art movements on the example of Hermann Nitsch.
Przedmiotem pracy jest sztuka Hermanna Nitscha, przedstawianazarówno pod kątem jej cech charakterystycznych, jak i przez pryzmatinstytucji jej poświęconych. Celem jest omówienie zjawiskainstytucjonalizacji działań artystycznych i kulturalnych na przykładzieaktywności Nitscha ze wskazaniem szans i możliwości płynących zzastosowania takich rozwiązań. Przedstawione zasady funkcjonowaniaStowarzyszenia Das Orgien Mysterien Theater, MuseumszentrumMZM Mistelbach, Museo Nitsch oraz Nitsch Foundation wskażą, żejest to działanie korzystne zarówno dla artysty jak i otoczenia,zobrazują istniejące rozwiązania w sferze kultury austriackiej i stanąsię materiałem odniesienia dla próby analizy sektora polskiego.
The subject of the thesis is the art of Hermann Nitsch, presented bothin terms of its characteristics, as well as through the prism ofinstitutions devoted to that. The thesis' aim is to discuss thephenomenon of institutionalization of artistic and cultural activities onthe example of Nitsch's art and chances and opportunities arising fromthe use of such solutions. The presented operating principles of TheAssociation Das Orgien Mysterien Das Theater, MuseumszentrumMZM Mistelbach, Museo Nitsch and Nitsch Foundation indicate thatthis is a beneficial effect for both the artist and the environment,illustrate the existing solutions in the sphere of Austrian culture andbecome reference material for the sample analysis of Polish sector,