Tytuł pozycji:
MOTORYZACJA W NIEMCZECH W LATACH 1919 - 1945 NA PRZYKŁADZIE ROZWOJU MOTOCYKLI NA TLE SYTUACJI SPOŁECZNO - GOSPODARCZEJ PAŃSTWA NIEMIECKIEGO
The essay was aimed at a show of the evolution of produced motorbikes at the described period taking into consideration all factors which influenced the subject of the research, on the base for development of a few greatest German motorcycle makes. Such a solution is giving the view on the integrity of the subject, creating the possibility of observing differences and resemblances appearing in examined issues. Cognitive character is in work, technical issues were reduced to the minimum essential to understand analysed phenomena, crucial notions were explained in the annexe.The work consists of four chapters. The first chapter is familiarizing the reader generally with the subject motorization for beginnings of the 20th century. The chapter two is discussing the development of motorbikes in Germany in the twentieth- years temporal first period of the described issue, another partition is regarding the thirtieth years, because at that time a little bit different phenomena and factors determining development of motorcycle structures appeared. The last chapter is dealing with the period of the World War II and what motorbikes took seats in the described time in the German state.In preparation of the work literature concerning issues was used. Peculiarly articles were useful T. Tomaszewski and J. Kossowski of two outstanding experts of the subject placed in for "Automobilista" and "Świat Motocykli ". At the work a lot of photograph and pictures, illustrating described models of motorbikes were put, but above all bringing the reader closer it of described times.
Praca miała na celu przedstawienie ewolucji motocykli produkowanych w opisywanym okresie biorąc pod uwagę wszelkie czynniki, jakie wpływały na przedmiot badań, na podstawie rozwoju kilku największych niemieckich marek motocyklowych. Rozwiązanie takie daje pogląd na całość tematu, stwarzając możliwość zaobserwowania różnic i podobieństw występujących w badanych zagadnieniach. Praca ma charakter poznawczy, problematyka techniczna została zredukowana do minimum niezbędnego dla zrozumienia analizowanych zjawisk, newralgiczne pojęcia zostały objaśnione w aneksie.Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy wprowadza czytelnika ogólnie w temat motocyklizmu od początków XX wieku. Rozdział drugi traktuje o rozwoju motocykli w Niemczech w latach dwudziestych- pierwszym okresie czasowym opisywanego zagadnienia, kolejny rozdział dotyczy lat trzydziestych, gdyż w tym czasie występowały nieco odmienne zjawiska i czynniki warunkujące rozwój konstrukcji motocyklowych. Ostatni rozdział zajmuje się okresem II wojny światowej i miejscem jakie motocykle zajmowały w opisywanym czasie w państwie niemieckim.W przygotowaniu pracy wykorzystano literaturę dotyczącą problematyki. Szczególnie przydatne były artykuły T. Tomaszewskiego i J. Kossowskiego dwóch wybitnych znawców tematu zamieszczone w „Automobiliście” i „Świecie Motocykli”. W pracy umieszczono wiele fotografii i rysunków, ilustrujących opisywane modele motocykli, ale przede wszystkim przybliżających czytelnika to opisywanych czasów.