Tytuł pozycji:
Conflicts in organizations-assessment of the phenomenon and education
The study presented the positive aspects that result from the appearance of a conflict situation and especially the interpersonal conflicts and ways of responding to conflict. Conflicts are an inevitable phenomenon and often play a crucial role in the organization. Their occurrence, course and skillful directing them, stimulates the creativity of employees, as well as contributes to the positive changes after the accession of the problem. Maintaining an optimal level of conflict triggers increased motivation among staff, often stimulates creativity in overcoming difficult situations, increases the ability to achieve results through effective negotiations. The key elements that favor the occurrence of the positive aspects of conflict are responsible: the attitude people involved in the conflict, well-chosen method resolution of dispute, maintaining good communication as well as clear and true feedback. It is important that the orientation towards the conflict was to form a „win-win”, and that participants were aware of the existence of a common goal.
W pracy zostały przedstawione pozytywne aspekty, jakie wynikają z pojawienia się sytuacji konfliktowej a zwłaszcza konfliktów na tle interpersonalnym oraz sposoby reagowania na konflikt. Konflikty są zjawiskiem nieuniknionym i odgrywają często zasadniczą rolę w organizacji. Ich występowanie, przebieg jak również umiejętne kierowanie nimi, stymuluje kreatywność pracowników, jak również przyczynia się do powstania pozytywnych zmian po wstąpieniu problemu. Zachowanie optymalnego poziomu konfliktu wyzwala większą motywację wśród personelu, często stymuluje kreatywność w przełamywaniu trudnych sytuacji, zwiększa osiąganie wyniki poprzez umiejętność skutecznych negocjacji. Za kluczowe elementy, które sprzyjają występowaniu pozytywnych aspektów konfliktów odpowiadają: postawa osób zaangażowanych w konflikt, właściwie dobrana metoda rozwiązywanie sporu, utrzymanie dobrej komunikacji jak również jasna i prawdziwa informacja zwrotna. Ważne, aby orientacja wobec konfliktu miała postać typu „wygrany-wygrany”, oraz aby uczestnicy mieli świadomość istnienia wspólnego celu.