Społecznościowe serwisy wideo, których najbardziej znanym przykładem jest YouTube, wpisały się na stałe we współczesny krajobraz medialny. Mimo tego, są do tej pory niedostatecznie zbadane. W szczególności, nie ma jednoznacznych dowodów na to, że reprezentują one odrodzenie się uczestnictwa w kulturze, choć wielu autorów stawia podobne hipotezy. Niezaprzeczalnym jest fakt, że wielu oddolnych użytkowników angażuje się we współtworzenie treści owych serwisów, jednak nie brakuje tam również treści udostępnianych albo chociaż wyprodukowanych przez tradycyjne korporacje medialne. Istotne staje się zatem pytanie o to, jaki rodzaj treści cieszy się w tych serwisach znaczącą popularnością.Nie można rozpatrywać znaczenia społecznościowych serwisów wideo bez umieszczenia ich w kontekście bardziej ogólnych fenomenów – takich, jak: globalna Sieć czy – w jeszcze szerszej perspektywie – społeczeństwo informacyjne w ogóle.Pierwsza część pracy ma na celu przedstawić teoretyczny opis wspomnianych powyżej okoliczności, w jakich działają społecznościowe serwisy wideo, a także uporządkować zagadnienia i terminy z nimi związane.Rozdział pierwszy tej części pracy zawiera przeglądowy opis kwestii związanych z problematyką społeczeństwa informacyjnego. Rozważane są zarówno problemy wynikające z przyjętej powszechnie terminologii, cechy charakteryzujące nową formę społeczeństwa, jak i nowe metody badawcze.W rozdziale drugim zanalizowano determinanty technologiczne współczesnych zjawisk społecznych. Po opisie rozważań dotyczących kontrowersji wokół samego determinizmu technologicznego, przedstawione zostały teoretyczne kwestie dotyczące nowych technologii komunikacyjnych – począwszy od najbardziej ogólnych zagadnień (nowe media, media cyfrowe), przez prezentację najistotniejszych – z punktu widzenia problematyki pracy – technologii (komputery, sieci komputerowe, multimedia), po wskazanie najważniejszych dla problematyki nowych mediów elementów aktualnego etapu rozwoju technologicznego.Rozdział trzeci przedstawia metody dystrybucji treści w nowych, usieciowionych mediach. Rozważane są zarówno kwestie natury technologicznej, jak i użytkowej czy związane z modelami biznesowymi.Najbardziej rozbudowany, czwarty rozdział tej części pracy, dotyczy zagadnień kulturowych związanych z działaniem nowych mediów – począwszy od najbardziej ogólnego zjawiska, czyli cyberkultury, przez analizę teoretyczną zjawiska określonego przez Alvina Tofflera mianem prosumpcji, przedstawienie źródeł i przebiegu sporu o własność intelektualną, który zrodził się wraz powstaniem dóbr informacyjnych w postaci cyfrowej – aż do zaprezentowania teorii wikinomii oraz wizji dotyczących przyszłości ludzkości w obliczu coraz bardziej znaczącego wpływu technologii na życie jednostek i społeczeństw.Druga część pracy stanowi przedstawienie wyników badań przeprowadzonych w obrębie wybranych społecznościowych serwisów wideo, przy szczególnym zwróceniu uwagi na źródła autorstwa i dystrybucji wideo. W rozdziale pierwszym drugiej części pracy przedstawiono przedmiot, zakres, cele i metody badań.Drugi rozdział zawiera analizę zawartości list najczęściej oglądanych filmów w dziesięciu społecznościowych serwisach wideo.Rozdział trzeci dotyczy porównania zawartości list setek najczęściej oglądanych i najbardziej lubianych filmów w serwisie YouTube, przy czym wzięte są pod uwagę zarówno międzynarodowa, jak i polska wersja serwisu.W Zakończeniu przedstawiono wnioski dotyczące wyników badań, metodologii oraz podsumowanie pracy.
Today, social networking video hosting services, like best-known YouTube, are steady in the media landscape. However, they have not sufficiently been researched. Especially, there' s no unequivocal proof that they represent the revival of participatory culture, although many of autors made familiar hypotheses. It's incontestable that many of grass roots have commited themself to the concreate of content in those services, but there's also a lot of content that was distributed or - at least - created by old media corporations. For that reason it's very important to ask what kind of content is more influential in those services.To find answers to this question, it`s also necessary to describe more general fenomens like: the global Net (based on the Internet technology), the cyberculture, the prosumerism, Wikinomics, multimedia distribution in new media and - in widest perpective - information society.