Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Umiejętności interpersonalne studentów pielęgniarstwa.

Tytuł:
Umiejętności interpersonalne studentów pielęgniarstwa.
Interpersonal skills of nursing students.
Autorzy:
Surmacka, Joanna
Słowa kluczowe:
umiejętności interpersonalne, studenci pielęgniarstwa, empatia, asertywność, inteligencja emocjonalna
interpersonal skills, nursing students, empathy, assertiveness, emotional intelligence
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
StreszczenieCelem prezentowanej pracy jest ocena poziomu umiejętności interpersonalnych studentów pielęgniarstwa na początku toku nauczania, traktowanych jako zasób sprzyjający rozwojowi zawodowemu, a szczególnie jako potencjał umożliwiający sprawowanie profesjonalnej, holistycznej opieki nad człowiekiem chorym.Wśród umiejętności interpersonalnych będących przedmiotem analizy w prezentowanejpracy znalazły się kompetencje interpersonalne, jak; empatia, asertywność oraz inteligencja emocjonalna.Problem poruszony w niniejszej pracy jest niezwykle ważny z uwagi na poznanie genezy negatywnych zjawisk, które mogą mieć miejsce z chwilą podjęcia i kontynuacji pracy z człowiekiem chorym w szpitalu czy poradni. Wśród tych negatywnych zjawisk wymieniono między innymi; obniżanie poziomu empatii, wzrost poziomu dyrektywności oraz pojawienie się zjawiska „Burn-out”, zwanego zjawiskiem wypalenia zawodowego.W badaniach wzięło udział 187 studentów dwóch kierunków studiów; pielęgniarstwa oraz turystyki i rekreacji. Wśród metod badawczych wykorzystanych w pracy znalazły się; Indeks Reaktywności Interpersonalnej (IRI) autorstwa M.H Davisa, Mapę Asertywności Marii Król-Fijewskiej oraz Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE autorstwa N.S. Schutte, J.M. Malouff i innych.Analiza badawcza wykazała, że założenia o wyższych wskaźnikach poszczególnych umiejętności interpersonalnych wśród studentów wybierających zawód o charakterze opiekuńczym, czyli studentów pielęgniarstwa w większości założeń są błędne.Studenci turystyki i rekreacji okazali się grupą u której wyjściowo wyższe są parametry empatii, asertywności i inteligencji emocjonalnej. Jednym z parametrów, który okazał się zgodny z oczekiwaniami, a mierzony u studentów pielęgniarstwa był średni wynik jednego z komponentów empatii, a mianowicie Empatycznej Troski. Choć uzyskany wynik nie okazał się istotny statystycznie to zaznaczona tendencja pozytywna jest godna zauważenia, gdyż Empatyczna Troska (ET) zawierająca afektywny komponent empatii, wyraża się w skłonności do współodczuwania wobec ludzi cierpiących. Tym samym jest jednym z najważniejszych komponentów empatii.Jednak uzyskane wyniki budzą pewien niepokój i zmuszają do refleksji. Są dowodem na to, iż w toku kształcenia studentów pielęgniarstwa bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na kształtowanie i doskonalenie wymienionych umiejętności interpersonalnych.

AbstractThe aim of the present study is to assess the level of interpersonal skills of nursing students at the beginning of their studies, treated as a means of promoting their professional development, in particular as an asset that enables them to provide professional, holistic care for the patient.The interpersonal skills analysed in the present study included empathy, assertiveness and emotional intelligence.The problem addressed in the present study is especially important in view of understanding the genesis of negative phenomena which may appear both at the beginning of and during work with a patient in a hospital or clinic. Such negative phenomena mentioned include reduced empathy, increased directiveness and the phenomenon known as “burn-out”, i.e. professional exhaustion.A total of 187 students took part in the study. They were studying two subjects: (i) nursing and (ii) tourism and recreation. The research methods used in the study included the following; Interpersonal Reactivity Index (IRI) developed by M.H Davis, the Assertiveness Map of Maria Król-Fijewska and the Emotional Intelligence Questionnaire INTE devised by N.S. Schutte, J.M. Malouff et. al.The research analysis showed that the higher assessments of the interpersonal skills of students specialising in care professions, i.e. nursing students, were in the majority of cases erroneous.Initially, students of tourism and recreation recorded higher parameters for empathy, assertiveness and emotional intelligence. One of the parameters that accorded with expectations, and which was measured among nursing students was the average result attained for one component of empathy, namely Empathetic Concern. Although the result obtained was not statistically important this definite positive tendency is worthy of observation, for Empathetic Concern (EC), which includes an effective component of empathy, is expressed in the inclination to feel compassion for people who are suffering. As a consequence, it is one of the most important components of empathy.However, the results obtained in the research are a cause for some concern and require some reflection. They are proof of the fact that during the course of their education it is very important that nursing students learn and improve the above mentioned interpersonal skills.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies