Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Beunruhigendes Verhalten bei Kindern in der Beurteilung der Erzieher aus Krakauer Kindergarten

Tytuł:
Beunruhigendes Verhalten bei Kindern in der Beurteilung der Erzieher aus Krakauer Kindergarten
Niepokojące zachowania dzieci w ocenie krakowskich nauczycieli przedszkolnych
Беспокоющие поведения детей в оценке краковских учителей детских садов
Worrying behaviours of children in the assessment of kindergarten teachers in Kraków
Bespokoûŝie povedeniâ detej v ocenke krakovskih učitelej detskih sadov
Les comportements inquiétants des enfants d’après les instituteurs d’écoles maternelles de Cracovie
Autorzy:
Strycharczyk-Kaleta, Ewa
Pilecki, Maciej
Cichocka, Barbara Anna
Kowal, Małgorzata
Data publikacji:
2012
Słowa kluczowe:
problemy emocjonalne
badanie przesiewowe
kindergarten
przedszkolaki
screening
emotional problems
psychopathology
psychopatologia
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa
Linki:
http://www.psychiatriapolska.pl/46-2.html  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Aim. To assess the prevalence of emotional and behavioural problems among preschool children. Method. The Disturbing Behaviour Questionnaire (DBQ), which was drawn up on the basis of the opinions of parents and educators, was completed by kindergarten teachers in the following categories: Excessive crying (Cry), Motor awkwardness (Awk), Lagging (Lag), Excessive dependence (Excdep), Developmental delay (Del), Hyperactivity (Hyper), Hyperactivity with aggression (Hypag), Aggression (Ag), Auto-aggression (Aag), Strange Behaviour (Stran), Self-Isolation (Isol), Avoiding Eating (Aveat), Avoiding certain foods (Avfd), Overeat (Overeat), Compulsive eating (Compeat) using the following assessment scale: Absent; Very rare; Rare; Frequent; Very frequent; Always. Subjects. 961 children aged 3 to 7 years from randomly selected kindergartens from all districts of Kraków aged from 2.7 to 7.9 years (Mean: 5.4; SD 1.13). Results. “Absent” was noted in 108 (11.3%) of children. 270 (28%) children answered “Always” or “Very frequent” in at least one category, including: Cry 4.2%, Awk 4.3%, Lag 4.3%, Isol 3.1%, Hyper 11.6%, Hypag 3.0%, Ag 1.2%, Aag 0.2%, Excdep 3.5%, Del 1.2%, Stran 1.3%, Aveat 6.4%, Avfd 8%, Overeat 1.3%, Compeat 0.6%. On the overall DBQ and 6 categories (Awk, Lag, Hyper, Hypag, Ag, Del) boys had statistically significantly greater intensity of problems. In terms of correlation of items on the DBQ with age, 6 items were observed to have a statistically negative relation with age (Cry, Isol, Excdep, Aveat, Avfd, Awk) as was the overall scale. Overall scale, Cry and Excdep turned out to be significant for both genders, Ag, Aveat and Avfd for girls, Awk for boys. Discussion. A series of methodological and interpretational reservations and doubts need be taken into account when interpreting results.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies