Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Affirmative action in relation to Afro-Americans (selected aspects)

Tematem niniejszej pracy są wybrane aspekty akcji afirmatywnej wobec mniejszości Afro-Amerykanów.W rozdziale pierwszym opisano historię Afro-Amerykanów od momentu sprowadzenia przedstawicieli tej grupy do Stanów Zjednoczonych po czasy zakończenia segregacji rasowej. Rozdział pierwszy obejmuje okres od 1619 roku, czyli pierwszego transportu niewolników, do roku 1964, w którym Kongres uchwalił ustawę o prawach obywatelskich (Civil Rights Act). W pierwszej części rozdziału ukazana jest zmieniająca się sytuacja społeczno-polityczna grupy, a wraz z nią poruszona jest kwestia dostępu do edukacji.Tematem drugiego rozdziału jest akcja afirmatywna, czyli jeden z amerykańskich programów społecznych skierowanych do różnych mniejszości. Opisano w nim przyczyny wprowadzenia programów wyrównywania szans, pierwszych oraz obecnych beneficjentów oraz płaszczyzny realizowania akcji afirmatywnej. Ta część obejmuje okres od lat 60. XX wieku, czyli momentu zainicjowania programów wyrównywania szans, do początków XXI wieku. Zawiera analizę działań z zakresu programów akcji afirmatywnej w aspekcie zatrudnienia oraz preferencyjnych zasad przyjęć na studia z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez administracje kolejnych amerykańskich prezydentów. W dalszej części rozdziału drugiego przedstawiono inicjatywy legislacyjne z początku lat 90. skierowane przeciwko istnieniu akcji afirmatywnej.Rozdział trzeci traktuje o orzeczeniach Sądu Najwyższego wobec polityki wyrównywania szans. Pierwsza część rozdziału trzeciego jest analizą sprawy Brown v. Board of Education of Topeka z 1954 roku, która jest uwieńczeniem wysiłków skierowanych w kierunku zakończenia segregacji rasowej. W drugiej części rozdziału uwagę skupiono na kolejnej precedensowej sprawie, którą jest Regents of the University of California v. Bakke. Podobnie jak w poprzednim przypadku podano powody wniesienia sprawy, przedstawiono sylwetkę powoda oraz poddano analizie opinię sędziów Sądu Najwyższego.Rozdział czwarty i zarazem ostatni dotyczy procesu rekrutacji na amerykańskie uczelnie wyższe, którego omówienie jest niezbędne dla pełnego zrozumienia stosowania akcji afirmatywnej w naborze na studia. Autorka pracy oprócz opisu procedur rekrutacyjnych starała się również wykazać występujące pomiędzy nimi różnice. W dalszej części rozdziału czwartego zawarto analizę argumentów na rzecz oraz przeciwko akcji afirmatywnej w szkolnictwie wyższym.

The subject of this M.A. paper focuses on selected aspects of affirmative action.The history of Afro-Americans , from the time of bringing them to American continent to segregation, is described in chapter one. It covers the time from 1619, when the first group of slaves was brought to America, to 1964, when the Congress passed the Civil Rights Act. Changing social and political situation of Afro-Americans is shown in the first part of this chapter together with their access to education.Chapter two deals with affirmative action which is one of American public programme directed to a variety of minorities. The reasons of introducing such a programme, first and present beneficiaries as well as where affirmative action is used nowadays are given in this chapter. It covers the time span from the 60s of 20th century, the time when affirmative action was introduced, until the beginning of the 21st century. There is a detailed description on how affirmative action is used in workplaces and universities. Different views and attitudes of presidents of the USA toward affirmative action are presented. The last part of this chapter centres on state bills against affirmative action programmes.There are selected rulings of the Supreme Court on affirmative action discussed in chapter three. First part of this chapter is devoted to Brown v. Board of Education of Topeka case (1954), which brings an end to segregation. Second part of this chapter focuses on another precedent case which is Regents of the University of California v. Bakke. In both cases the reasons of taking a case to a court are given, there is also a description of a plaintiff and an analysis of the Supreme Court judges testimonials.Chapter four, the final one, centres on universities` admission procedure, understanding of which is necessary to comprehend the use of affirmative action at universities. The author of this M.A. paper not only described admission procedure, but also tried to find some differences in between them. The next part of the following chapter deals with advantages and disadvantages of using affirmative action at American universities.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies