Tytuł pozycji:
Zjawisko agresji w opinii młodzieży gimnazjalnej w Pysznicy.
Aggression comes from the Greek word „agrredi” and means moving forward. Aggression is striving for the goal, with no consideration for others, thus employing activities meant to do harm to others and to destroy or damage something. Aggression is a phenomenon that can concern anyone regardless of age, sex, education or their social status. People of all ages can fall prey to it – children, adults as well as the elderly. The focus in this thesis is laid on aggression present among secondary school students. Issues connected with types and forms of aggression are brought up here as well as the most significant theories relating to it. The technique methods and tools which helped to investigate this phenomenon are also described. Special attention is paid to differences in signs of aggression among members of both sexes as well as to the socio-economic situation of their families. The results of the study helped to understand the essence of this phenomenon and aimed, at the same time, at trying to determine its causes. While it is difficult to pinpoint the factors responsible for forming aggression, it is still worth thinking about the ways of influencing young people in order to reduce the scale of this phenomenon.
Agresja z greckiego „ agrredi”, oznacza w dosłownym tłumaczeniu kroczenie na przód. Agresja to dążenie do celu, bez uwzględniania innych osób, a co za tym idzie stosowanie takich form aktywności, które mają na celu wyrządzenie krzywdy innym, lub zniszczenie, uszkodzenie czegoś. Agresja jest zjawiskiem, które może dotyczyć wszystkich bez względu na wiek, płeć, wykształcenie czy pozycję społeczną. Zjawiska agresji może doświadczyć zarówno dziecko, osoba dorosła jak i w podeszłym wieku. Niniejsza praca kładzie nacisk na agresję wśród młodzieży gimnazjalnej. W pracy poruszone zostały zagadnienia związane z rodzajami i formami agresji, opisane najważniejsze teorie dotyczące tego zjawiska, a także metody techniki i narzędzia, które posłużyły do badania tego zjawiska. Zwrócono uwagę na różnice w przejawach agresji z uwzględnieniem płci uczniów, a także sytuacji społeczno - ekonomicznej ich rodzin. Wyniki badań pozwoliły zrozumieć istotę tego zjawiska, a także były próbą odpowiedzi na pytania o jego przyczyny. Choć trudno jednoznacznie stwierdzić jakie czynniki są odpowiedzialne za kształtowanie się agresji, to jednak warto zastanowić się w jaki sposób można wpłynąć na młodych ludzi, w celu zmniejszenia skali tego zjawiska.