Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Phonetic problems of bilingual children in Austria. A thesis based on empirical research conducted in the Polish School administered by the Embassy of the Republic of Poland in Vienna.

Tytuł:
Phonetic problems of bilingual children in Austria. A thesis based on empirical research conducted in the Polish School administered by the Embassy of the Republic of Poland in Vienna.
Fonetyczne problemy dzieci dwujęzycznych w Austrii. Na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych w Szkole Polskiej przy Ambasadzie RP w Wiedniu.
Autorzy:
Zatylny, Monika
Słowa kluczowe:
phonetic problems, bilingualism, ethnic language
problemy fonetyczne, dwujęzyczność, język etniczny
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca ta dotyczy problemów fonetycznych dzieci pochodzenia polskiego nabywających ten język w środowisku wielojęzycznym, na przykładzie środowiska niemieckojęzycznego. U dzieci tych problemy w rozwoju wymowy występują na znacznie większą skalę niż u ich rówiesników w Polsce, wiele z nich w momencie podjęcia nauki szkolnej nie jest jeszcze w pełni gotowa na rozpoczęcie nauki czytania i pisania w języku etnicznym. Co prawda, część z nich, podobnie jak w Polsce, boryka się z różnorodnymi zaburzeniami wymowy i wymaga pomocy logopedy (również w języku lokalnym), jednak częstszą przyczyną problemów jest to, iż dzieci te, wystawione na kontakt z dwoma bądź więcej językami jednocześnie, opanowują pewne sprawności językowe inaczej i wolniej niż ich jednojęzyczni rówieśnicy. Niestety bardzo często brak fachowej pomocy psychologicznej i logopedycznej w tych środowiskach oraz niedostateczna wiedza na temat rozwoju językowego dzieci bilingwalnych ze strony opiekunów i nauczycieli prowadzą do tego, iż dzieciom tym pomoc nie zostaje udzielona na czas bądź nie zostaje udzielona wcale.W pracy tej na podstawie analizy kontrastywnej i badań empirycznych staramy się wyłonić kategorie fonetyczne języka polskiego potencjalnie najbardziej problematyczne dla dzieci wychowujących się w niemieckojęzycznym środowisku językowym, a następnie zaproponować kilka ćwiczeń, które naszym zdaniem powinny stać się punktem obligatoryjnym kształcenia językowego dzieci polskojęzycznych wychowujących się zagranicą.

This thesis discuses phonetic problems of children with Polish background who acquire the Polish language in a multilingual environment, illustrated with the example of the German speaking environment. Such children suffer from language development problems more frequently than their peers in Poland and many of them don’t reach the developmental threshold level of their ethnic language at the moment they’re sent off to take literacy classes in their local ethnic school. Some of them indeed, just like some children in Poland, struggle with speech disorders and should be under constant supervision of a speech therapist (also in the local language) but the reason for their problems is more often the fact they are bound to function using two different languages at the time which influences their speech development processes in that they become slower and different from those in monolingual individuals. Unfortunately, the unavailability of professional psychological and linguistic help together with the lack of specialist knowledge on the side of the teachers and parents result in their children being left alone with their linguistic problems – problems they very often will struggle with also in their adult life.Based on contrastive analysis and empirical research, this thesis aims at identifying the phonetic categories of the Polish language which can appear most troublesome for Polish speaking children developing in a German speaking environment. Consequently, we will try to suggest some activities that in our opinion should become an obligatory part of the Polish language education abroad.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies