Podstawowym celem pracy było sprawdzenie, czy istnieje istotna zależność pomiędzy funkcjonowaniem osób dorosłych na rynku pracy, a poziomem inteligencji emocjonalnej oraz poziomem twórczego myślenia. Badania skoncentrowane były na zawodowej sferze człowieka, która została zawężona do procesu poszukiwania pracy. Sprawdzone zostały dwa czynniki: inteligencja emocjonalna oraz poziom twórczego myślenia w grupie osób zatrudnionych i niezatrudnionych. Kolejnym etapem, było zbadanie korelacji czynników inteligencji emocjonalnej, z poziomem twórczego myślenia w obydwu grupach. Przeprowadzonym badaniom przyświecał podstawowy cel – odnalezienie czynników mających istotny wpływ na zatrudnienie, co pozwoli na udzielenie trafnej pomocy osobom bezrobotnym, a w konsekwencji może wpłynąć na obniżenie bezrobocia. Wyniki badań mogą również pomóc zwiększyć świadomość w zakresie ważnych czynników w procesie poszukiwania pracy, u osób dopiero rozpoczynających karierę zawodową i nie posiadających doświadczenia zawodowego. Do badania czynników: inteligencji emocjonalnej oraz uzdolnień twórczych, w kontekście funkcjonowania zawodowego, użyte zostały dwie metody. Do pomiaru inteligencji emocjonalnej użyto Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (PKIE), opracowany przez: Aleksandrę Jaworowską, Annę Matczak, Annę Ciechanowicz, Joannę Stańczak, Ewę Zalewska, który opiera się na koncepcji inteligencji emocjonalnej stworzonej przez amerykańskich psychologów P. Saloveya i J.D. Mayera. Do zbadania poziomu twórczego myślenia użyto Rysunkowy Test Twórczego Myślenia (TCT-DP), stworzony przez K. K. Urban, H. G. Hellen i zaadaptowany przez Annę Matczak, Aleksandrę Jaworowska, Joannę Stańczak. W badaniach użyto również ankietę, która dostarczyła charakteryzujących badaną grupę danych demograficznych oraz danych samoopisowych. Wyniki przeprowadzonych badań wskazały na następujące prawidłowości. Osoby zatrudnione, w porównaniu do osób niezatrudnionych charakteryzują się istotnie wyższym poziomem inteligencji emocjonalnej we wszystkich skalach testu.Osoby zatrudnione charakteryzują się istotnie wyższym poziomem twórczości w porównaniu do osób niezatrudnionych. Stwierdzono różnice pomiędzy osobami niezatrudnionymi i zatrudnionymi w korelacjach twórczości z inteligencją emocjonalną.Wyniki pozwalają wysnuć wniosek o istotności badanych czynników w procesie poszukiwania pracy, aczkolwiek w celu poznania ich wpływu na efektywność zawodową, należałoby rozszerzyć przeprowadzone przeze mnie badania.
The primary object of this study was to verify whether there is a significant correlation between the functioning of adults in the labor market and the level of emotional intelligence and the level of creative thinking. The study focused on the occupational, sphere, which was narrowed down to the job search process. Tested were two factors: the level of emotional intelligence and the level of creative thinking in a group of employed and unemployed people. The next step was to investigate the correlation of the emotional intelligence factors, with the level of creative thinking in both groups. The primary goal was to find the factors which have a significant impact on employment and will provide accurate support to the unemployed, which finally may cause the unemployment reduction. The results may also help people who have just started their careers to increase their awareness of the importance of factors in the process of looking for work. During the study of factors: emotional intelligence and creative abilities in the context of working life, two methods were used. To measure the level of emotional intelligence, Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (PKIE) was used, created by: Aleksandra Jaworowska, Matczak Anna, Anna Ciechanowicz, Joanna Stanczak, Ewa Zalewska, which was based on the concept of emotional intelligence developed by P. Salovey and JD Mayer. To study the level of creative thinking, Kwestionariusz Twórczego Myślenia was used (TCT-DP), created by KK Urban, HG Hellen and adapted by Anna Matczak, Alexandra Jaworowska, Joanna Stanczak. During studies, there was also used a questionnaire, which provided the demographic data and self-report data of test groups. The results of tests showed the following regularities. Employed group, compared to unemployed group are characterized by significantly higher level of emotional intelligence, on all scales of the test.Employed are characterized by a significantly higher level of creativity compared to those unemployed. There are differences in correlation between emotional intelligence and creativity among employed and unemployed groups. The results present the relevance of tested factors in the process of looking for a job, however, in order to understand their impact on job performance, the research carried out by me should be definitely extended.