Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Mitologizacja i deheroizacja na podstawie wybranych utworów z nurtu prozy realizmu wojennego

Tytuł:
Mitologizacja i deheroizacja na podstawie wybranych utworów z nurtu prozy realizmu wojennego
Mythologization and deheroizing tendencies in russian war novels
Autorzy:
Ślósarska, Aleksandra
Słowa kluczowe:
mythologization, deheroizing tendencies, Great Patriotic War
mitologizacja, deheroizacja, Wielka Wojna Ojczyźniana
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The thesis is an attempt to trace how the myth of the Great Patriotic War is realized in russian war novels. The first chapter is an approximation of historical events, specified are time frames of this war. Red Army soldiers had beed characterized in order to demonstrate the differences between reality and the author's vision. The second part of work focuses on defining what a modern myth is and how was it created in the Soviet Union. Successively discussed are "components" of the myth of the Patriotic War. Conclusion of the thesis is a reflection on whether and how the myth of the Great Patriotic War is reflected in modern Russian war literature.

Praca ma na celu prześledzenie tego, jak realizuje się mit Wielkiej Wojny Ojczyźnianej w powieściach nurtu prozy realizmu wojennego, tzw. prawdy okopów. Analizie poddane zostały utwory: Nikt nie rodzi się żołnierzem Konstantego Simonowa, Piędź ziemi Grigorija Bakłanowa oraz Tak tu cicho o zierzchu Borysa Wasiljewa. Rozdział pierwszy jest przybliżeniem wydarzeń historycznych. Określone zostają ramy czasowe Wielkiej Wojny Ojczyźniane. Ponadto przedstawiona została charakterystyka żołnierzy Armii Czerwonej, w celu wykazania różnic między rzeczywistością, a autorską kreacją. Drugi rozdział pracy skupia się na zdefiniowaniu, czym jest współczesny mit oraz jak tworzył się w Związku Radzieckim. Kolejno omówione są „części składowe” mitu Wojny Ojczyźnianej. Zakończeniem pracy jest refleksja nad tym, czy i w jaki sposób mit Wielkiej Wojny Ojczyźnianej znajduje odbicie we współczesnej rosyjskiej prozie wojennej. Jako przykładowy utwór do analizy wzięto Dziesięć kawałków o wojnie (Алхан-Юрт) Arkadija Babczenki, wyraźnie bowiem widoczna jest jego intertekstualność, dyskurs z literaturą „prawdy okopów”.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies