Tytuł pozycji:
Droga od skrajnej wiary w rzeczywistość po wiarę w obraz na przykładzie Amatora, Bez końca i Podwójnego życia Weroniki Krzysztofa Kieślowskiego
- Tytuł:
-
Droga od skrajnej wiary w rzeczywistość po wiarę w obraz na przykładzie Amatora, Bez końca i Podwójnego życia Weroniki Krzysztofa Kieślowskiego
From extreme faith in reality to beliving in picture, based on the example of Amateur, No End and The Double Life of Veronique by Krzysztof Kieślowski.
- Autorzy:
-
Nowicka, Marta
- Słowa kluczowe:
-
realism, reality, document, creation, picture.
realizm, rzeczywistość, dokument, kreacja, obraz.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W mojej pracy skupiam się na drodze, którą przeszedł Krzysztof Kieślowski podczas swojej kariery. Ukazuję jak stopniowo odchodził od skrajnego realizmu i dokumentalizmu początkowych jego filmów do kreacyjności ostatnich. Za przykład posłużyły mi trzy fabuły twórcy: Amator, Bez końca i Podwójne życie Weroniki.Pierwsza z nich to wręcz dokumentalny zapis dorastania młodego twórcy Filipa Mosza.Bez końca opowiada o żonie załamanej po śmierci męża, który pojawia się w filmie jako duch. Jest to częściowe zerwanie z zasadą realności.Do całkowitego dochodzi przy Podwójnym życiu Weroniki, opowieści o dwóch dziewczynach- sobowtórach mieszkających w różnych miejscach i nie wiedzących o sobie nawzajem. Realizm ustępuje tu miejsca kreacji oraz bogatemu użyciu środków filmowych.
In my work I concentrate on the road that Krzysztof Kieślowski went through his career. I show how gradually he was moving towards creationism in his last movies rather then extreme reality and semi-documentary, which was characteristic for his early works. I use as an example tree feature films: Amateur, No end and The Double Life of Veronique. The first one is almost documentary of the journey that a young filmmaker, Filip Mosz, must take up on his way to maturity. No end tells a story of a recently widowed wife, who is devastated by her husband's death. The husband is appearing in a movie as a ghost, which is a partial break up with a rule of realism.In The Double Life of Veronique Kieślowski leaves realism completely. In this story of two girls-doppelgangers- living in two cities, not knowing about each other, he devotes himself to total creationism and full use of the cinematography.