Tytuł pozycji:
Rola bibliotek w edukacji osób niewidomych i słabo widzących na przykładzie placówek krakowskich
Celem niniejszej pracy było zbadanie roli biblioteki w edukacji specjalnej i integracyjnej osób z niepełnosprawnością wzrokową. Zbadano jak biblioteki Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących oraz Szkoły Policealnej Integracyjnej Masażu Leczniczego w Krakowie są przygotowane do zaspokajania potrzeb niewidomych i słabo widzących uczniów tych placówek. Poddano analizie serwisy internetowe krakowskich szkół integracyjnych, posłużono się w badaniach wywiadami z bibliotekarzami oraz ankietami przeprowadzonymi wśród uczniów i nauczycieli wybranych szkół. W wyniku badań wykazano, że istnieją problemy w gromadzeniu odpowiednich podręczników i książek beletrystycznych dla uczniów z niepełnosprawnością wzrokową. Zauważono także, że wraz z wiekiem uczniów zmienia się stopień wykorzystania przez nich technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz, że pomimo wykorzystania internetu jako ważnego źródła książek elektronicznych uczniowie w niewielkim stopniu korzystają z bibliotek cyfrowych.
Equal Access to Education for all groups of people and including children with disabilities in society have become much more important in last decades. Along with the increasing number of people with disabilities changes in perception of their scope have occurred and with the development of information and communication technologies new opportunities have opened up for them. The aim of this work is to show what the role of libraries in education of visually impaired people is, especially the role of school libraries in special and integrating education system. To check how school libraries are prepared to meet the needs of blind and partially sighted students and their teachers, the author has analyzed websites of integrating schools in Cracow to see if they contain information about school library, their holdings and services for students. Librarians, student and teachers from Special Educational Centre for Blind and Partially Sighted Children, Secondary Integrating School of Therapeutic Massage and librarians from three other primary and secondary integrating schools in Cracow have been interviewed. As a result of research it is indicated that there are some problems with collecting professional literature for teachers and handbooks and fiction for students. As the result it is also shown that students on different ages use information and communication technologies in varying extent. Also there is a small number of students benefiting from Digital Libraries.