Saint Franciszek was born in 1181 or 1182 in Asyż. He s father was tradesman and sold clothes and others goods to France. He liked this country so much, that he named his son Franciszek. Franciszek childhood was carefree and happy. He learnt reading and writing in Saint. Jerzy school. Young Franciszek fought in the war between Asyż and Preugia in 1202. He was captured and got sick, therefore he could go back to home in 1204. When he was praying in Saint Damian church, he has heard Jezus voice and converted. He changed his life and resigned from the riches. Franciszek went to Foligno where he sold horses and his fathers goods. Money gave poor people. These occurrence was the reason of his quarrel with father. That is way Franciszek left home and has became tramp. He was not a beggar because worked in different places and took food as a salary. He took care for the sick people and all animals. In the same time he repaired the Saint. Damian church. Franciszek moved to shack in Porciunkula. He preach the gospel citizens of Asyz although he was ridicule During his mission many people followed him and they together helped others. Franciszek taught that they should not possess gold or silver in their wallets, nor keep a staff or two tunics or wear shoes. First friars were Bernard, Leon, Idźi and Pacyfik. In 1210 they went to Rome and visited Pop Innocenty III. He recognized their activity. After this occurrence Order became more popular and many people decided to join to the Order. What is important they was ordinary people without academic education, knights, traders, professors. From 1217 brothers met a first time on general chapter in Prokunciula and many brothers were sent in all the provinces of the world. Franciszek chose for himself the province of France. During the journey he met cardinal Hugolino who turned him back to Asyż because Hugolin cared about Franciszeks save. Next year general chapter sent 6 brothers to Kingdom of Maroko and Franciszek with Bernard went to Holy Land and Egypt. After returning from journey Franciszek began work on regula non bullata . First version was not accepted by Pop Honoriusz III because it was to hard. Than Franciszek with cardinal protector Hugolin made new version of the regula bullata witch was confirmed in 1223. In the next year Franciszek received the seal of the sacred stigmata of Christ on mount La Vernia. After that his health deteriorated and brothers culdnt help him. In Siena, Franciszek wrote his spiritual testament and gave it brothers to show the way to God. When Franciszeks died in 1226, he was in his 45th year. After his death, the law is constantly changing, and some manual labor no longer brothers and itinerant lifestyle to settle in the conventions and scientific work. Appear in attempts to reduce the rule. Some brothers do not agree to it, especially those associated with the ideas of Joachim of Fiore. Around the poverty line comes in a range of disputes, as part of the brothers, wants to return to a life in harmony with the ideal of poverty Franciszkowym, part of its development. The former is opposed to the headquarters building, the use of money, the development of religious studies, to have the books. Before the split the Order protects the minister-general St. Bonaventure, eliminating any misuse. So what course they had quarrels, their consequences and what could be done Bonaventure is the subject of this work
Święty Franciszek urodził się w 1181 lub w 1182 roku w zamożnej assyskiej rodzinie kupieckiej. Ojciec Franciszka, Piotr Bernardone handlował suknem. Świetnie powodziłomu się w interesach z kupcami z Francji. Był z nich tak bardzo zadowolony, iż po swym powrocie do Asyżu, na cześć Francji dał swojemu synowi na imię Franciszek. Młodość Franciszka była bezpieczna i szczęśliwa. Swoje podstawowe wykształcenie zdobył Franciszekw przy parafialnej szkole kościoła św. Jerzego. Miłe młodzieńcze życie przerwała jednak wojna między Perugią a Asyżem z 1202. roku. Dostał się w niej Franciszek do niewoli,z której został zwolniony na skutek złego stanu zdrowia już w 1204 roku. Pewnego dnia, w kościele św. Damiana słyszy głos Jezusa, który karze mu odbudować ten kościółek, przeżywa nawrócenie. Postanawia zrezygnować z bogactw i zmienia całe swoje życie. Wędruje do Foligno, gdzie sprzedaje swojego konia, u sukna swojego ojca. Staje się to powodem jego kłótni z ojcem i opuszczeniem domu rodzinnego. Franciszek zaczyna wędrować, ale nie jest żebrakiem, pracuje dorywczo w zamian za posiłek. Ponadto opiekuje się chorymi, w szczególności trędowatymi, oraz wszystkimi zwierzętami. W tym czasie przenosi się na wzgórze zwane Porcjunkulą, mieszka skromnie w szałasie, sam swoją pracą odnawia kościółek świętego Damiana. Wędrując boso, niesie Ewangelię mieszkańcom Asyżu. Dołączają do niego pierwsi towarzysze brat Bernard, Idzi, Leon i Pacyfik. Franciszek napomina ich by sprzedali wszystko co mają i rozdali ubogim, by nie posiadali żadnych dóbr, ani złota i srebra w swoich portfelach. W 1210 roku razem Franciszek i pierwsi bracia udają się do Rzymu, gdzie stają przed Papieżem Innocentym III. Ten udziela pozwolenia na działalność Franciszkowi, oraz daje ustne zatwierdzenie jego reguły. Wspólnota staje się popularna, coraz więcej ludzi chce do niej dołączyć. Co jednak ważne wszyscy są w niej równi, bez względu na to czy należą do stanu duchownego, rycerskiego, czy są uczonymi lub kupcami, bądź biednymi mieszkańcami czy chłopami. W 1217 roku bracia po raz pierwszy spotykają się na kapitule generalnej na Prokuncjuli, dzielą wspólnotę na prowincje i wyruszają w świat. Franciszek za cel swojej działalności wybiera Francje. Jednak w drodze do niej spotyka Kardynała Hugolina. Ten w obawie o bezpieczeństwo Franciszka namawia go by powrócił do Asyżu. Inni bracia wyruszają do Niemiec, Węgier oraz Hiszpanii. Następna kapituła generalna, decyduje o wysłaniu sześciu braci na misje do Maroka, Franciszek decyduje się wyruszyć do Ziemi świętej i Egiptu. Po swoim powrocie decyduje się Franciszek na spisanie reguły, bowiem pod jego nieobecność doszło do pewnego rozluźnienia w zakonie. W 1221 roku posyła ją do zatwierdzenia papieżowi Honoriuszowi III. Ten jednak nie decyduje się na to, reguła w tej wersji okazuje się być zbyt surowa. Dlatego Franciszek tym razem z kardynałem Hugolinem opracowuje nową wersje, która zostaje zaakceptowana przez papieża w 1223 roku. W 1224 roku Franciszek otrzymuje stygmaty na górze La Vernia, niestety po tym jego stan zdrowia ulega pogorszeniu, bracia nie są mu w stanie pomóc. Dlatego w Sienie postanawia podyktować swój duchowy Testament i daje go braciom. Umiera w 1226 roku w wieku 45 lat. Po jego śmierci, zakon wciąż się zmienia, niektórzy bracia zaprzestają pracy ręcznej i wędrownego trybu życia na rzecz osiedlania się w konwentach i pracy naukowej. Pojawiają się próby złagodzenia reguły. Niektórzy bracia nie godzą się na to, szczególnie ci związani z ideami Joachima z Fiore. Wokół ubóstwa dochodzi do licznych sporów, bowiem część braci chce powrotu do życia zgodnego z Franciszkowym ideałem ubóstwa, część jego rozwoju. Ci pierwsi nie godzą się na budowanie siedzib, używanie pieniądza, rozwój studiów zakonnych, posiadanie ksiąg. Przed rozłamem chroni zakon minister generalny Bonawentura, likwidując wszelkie nadużycia. To jaki przebieg miały te kłótnie, ich skutki oraz to co udało się zrobić Bonawenturze jest tematem tej pracy.