Celem niniejszej pracy jest przedstawienie koncepcji reistycznej Kotarbińskiego i wskazanie na jej powiązania z ontologią i mereologią Leśniewskiego. Droga rozwojowa reizmu była długa i żmudna. Jej autor rozpoczął budowę systemu od próby odpowiedzi na pytanie, o czym można powiedzieć, że faktycznie istnieje, a o czym możemy tak mówić tylko w sensie metaforycznym. Poza aspektem ontologicznym, równie istotnym był aspekt językowy – tylko zdania zbudowane z nazw właściwych mogą w sposób prawdziwy opisywać rzeczywistość. Tylko rzeczy (konkrety) istnieją, tylko konkrety są jakieś i mogą jakoś działać. Powszechniki, jakości, cechy, procesy mogą występować w wyrażeniach skrótowo zastępczych, gdzie użyte są jako metafory. W innym wypadku wyrażenie je zawierające uznać należy za pozbawione sensu. Pogląd zawierający tak radykalne tezy musiał spotkać się z krytyką i tak faktycznie się stało. Kotarbiński odpierał zarzuty, a jeśli jakaś krytykę uznawał za słuszną to starał się udoskonalić swoją koncepcję. Nie był jednak w obronie reizmu osamotniony. Znaleźli się także i inni myśliciele, którzy dokonali własnych interpretacji reizmu, dzięki czemu możliwe było rozwiązanie dotychczas nierozwiązanych trudności. Ta krytyka i obrona stanowiła obraz rozwoju reizmu, który z kilku tez natury ontologicznej przeobraził się koncepcję ontologiczno-semantyczną, aby w końcu (po napotkaniu nieprzezwyciężonych trudności w pogodzeniu konkretyzmu z naukami szczegółowymi) stać się programem służącym do budowania poprawnych wyrażeń. Programem stanowiącym przyczynek do języka reistycznego. Poza wyżej wymienionymi zagadnieniami, w pracy nie mogło zabraknąć charakterystyki realizmu radykalnego i teorii prawdy – choć były to koncepcje rozwijane niezależnie od reizmu, to stanowiły jego istotny pierwiastek. Ostatnią część tej pracy stanowi próba pokazania, że choć reizm stanowił autorski pogląd Kotarbińskiego, zaś sam Kotarbiński nie doczekał się kontynuatorów koncepcji reistycznej, to jednak nie był to pogląd całkowicie osamotniony w dziejach historii filozofii i można wskazać na różne inne poglądy, które posiadały wiele cech wspólnych z reizmem – koncepcje, których twórcom przyświecały podobne lub zgoła takie same jak Tadeuszowi Kotarbińskiemu.Praca porusza problemy z pogranicza ontologii, logiki i epistemologii. Podczas pracy nad tekstem bazowałem na dziełach samego Kotarbińskiego, badaczy zajmujących się jego dorobkiem filozoficznym, artykułach różnych myślicieli, zawierających krytykę i obronę reizmu, a także na dziełach innych filozofów, w których pracach chciałem pokazać odnalezione pierwiastki wspólne z poglądami Kotarbińskiego.
The aim of this work is to present the reistic conception of Kotarbiński and indication of its ties to the Lesniewski's ontology and mereology. Road development reism was long and arduous. Its author began to build the system from attempting to answer the question, what can be said that actually exists, but about what we can say that only in a metaphorical sense. In addition to the ontological aspect, equally important was the aspect of language - only a sentence constructed with proper names can describe a true reality. Only things (particulars) subsist, there are some and they can somehow function. Universals, quality, features, processes can occur in a brief substitute expressions, where they are used as metaphors. In another case, the expression containing them should be regarded as meaningless. The view that contains such a radical thesis had to meet with criticism, and so actually happened. Kotarbinski countered the allegations, and if any criticism is acknowledged to be just trying to refine his concept. But he was not alone in defending reism. There were also other thinkers who have made their own interpretations reism, so you can be a solution as yet unresolved difficulties. This criticism and the defense was a view of the development of reism that with a few theses also transformed the nature of the ontological concept of ontological-semantic, and finally (after encountering insurmountable difficulties in reconciling the reism with specific scientific) to become a program used to build the correct expressions. Program constitutes a contribution to the language reistic. In addition to the above-mentioned issues, the work could not miss the characteristics of radical realism and a theory of truth - although they were developed independently of the concepts reism, it constituted an essential element.The last part of this work is an attempt to show that although the original idea was reism Kotarbiński, but he did not live to Kotarbinski followers reistic concept, but this view was not completely alone in the history of philosophy and history can point to various other views that have many features common with reism - concepts which guided the authors quite similar or the same as Tadeusz Kotarbinski.This work moves the problems in the field ontology, logic and epistemology.While working on the text was based on the works of Kotarbiński, researchers in Kotarbinski's philosophical achievements, articles of various thinkers which contains criticisms and defenses reism, as well as the works of other philosophers, in whose work I wanted to show the elements found in common with the views Kotarbiński.