Tytuł pozycji:
Use of social networking sites by shy people with reference to Facebook
Celem niniejszej pracy jest pogłębienie wiedzy o korzystaniu przez osoby nieśmiałe z portali społecznościowych. W badaniach skupiono się na przykładzie najpopularniejszego i najszybciej rozwijającego się serwisu tego rodzaju – Facebooku. Postawiono szereg pytań badawczych, które dotyczyły sposobu, w jaki osoby nieśmiałe używają Facebooka. Dotyczyły one ilości czasu spędzanego na portalu, ilości „przyjaciół”, stopnia otwartości, używania interakcyjnych funkcji Facebooka (takich, które prowadzą do kontaktu z innymi), różnic między rzeczywistą aktywnością w portalu a deklaracją, które czynności są ważne oraz powodów zakładania konta. Uzyskane wyniki pokazały, że osoby nieśmiałe korzystają z Facebooka głównie w celach rozrywki, uzyskiwania informacji oraz potwierdzenia swoich postaw i poglądów. Jest to zgodne z hipotezą, mówiącą o „ucieczkowym” charakterze Internetu jako całości, ale wydaje się paradoksalne w przypadku portali społecznościowych – serwisów zaprojektowanych właśnie w celu nawiązywania oraz utrzymywania kontaktów z innymi ludźmi. Wbrew oczekiwaniom, nie zaobserwowano istotnych statystycznie różnic pomiędzy osobami nieśmiałymi a śmiałymi oraz przeciętnymi w ilości czasu spędzanego na Facebooku, ilości posiadanych tam przyjaciół, stopnia otwartości, rodzaju używanych funkcji oraz różnicy między realną a idealną aktywnością w portalu.
The purpose of this study is to deepen the knowledge about the use of social networking sites by shy people. The study focused on the example of the Facebook - the most popular and fastest growing service of its kind. A series of research questions was formed in order to establish patterns of use the Facebook by shy people. They concerned the amount of time spent on the site, the number of "friends", the degree of openness, use of interactive Facebook features (the kind that leads to contact with others), differences between the actual activity in the portal and a declaration which actions are important, and the reasons for setting up an account. The results showed that those who are shy use Facebook mainly for entertainment, information and confirmation of their attitudes and views. This is consistent with the hypothesis about "evasive" nature of the Internet but seems paradoxical in the case of social networking sites which are designed specifically to establish and maintain contacts with other people. Contrary to expectations, there was no statistically significant differences between shy and non-shy people, and the average amount of time spent on Facebook, quantity of “friends”, degree of openness, the type of used functions and the difference between real and ideal activity in the site.