Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Brzezina and Panny z Wilka - Wajda meets Iwaszkiewicz.

Tytuł:
Brzezina and Panny z Wilka - Wajda meets Iwaszkiewicz.
Brzezina i Panny z Wilka - spotkanie Wajdy z Iwaszkiewiczem
Autorzy:
Sowul, Anna
Słowa kluczowe:
adaptacja filmowa, Wajda, Iwaszkiewicz
film adaptation, Wajda, Iwaszkiewicz
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The essay refers to two film adaptations of Jarosław Iwaszkiewicz’s novels which were filmed by Andrzej Wajda. First chapter deals with Brzezina. It describes director's personal approach to the storytelling caused by the artist differences between director and novelist. After that there is described the influence of Eros and Thanatos on dramaturgy of the story. The most widely presented are relations between literature, painting and cinematography, in the context of the movie.The second chapter is an analysis of Panny z Wilka. It concerns the contexts from Jarosław Iwaszkiewicz's life, which influenced the novel. There is also mentioned Karol Szymanowski - composer who inspired both writer and film director. Thereafter there is described the narrative structure of the movie which brings additional opportunity of interpretation. At the end there is described a polemic with Proust’s and Bergson's philosophy.

W pracy omówione są dwie adaptacje filmowe opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza, zrealizowane przez Andrzeja Wajdę.Pierwszy rozdział traktuje o Brzezinie. Omówione zostają różnice w twórczości obydwu artystów oraz indywidualne podejście reżysera do opowiadania. Następnie opisany jest wpływ żywiołu Erosa i Thanatosa na dramaturgię przedstawionej historii. Najszerzej zostają omówione relacje pomiędzy literaturą, malarstwem i filmem w kontekście omawianego utworu filmowego.Drugi rozdział zawiera analizę Panien z Wilka. Poruszone są konteksty z życia Jarosława Iwaszkiewicza mające wpływ na treść opowiadania. Przywołana jest również osoba Karola Szymanowskiego - kompozytora, który zainspirował zarówno pisarza, jaki i reżysera. Dalej omówiona jest rama narracyjna filmu dająca dodatkowe pole interpretacyjne. Na końcu opisana jest polemika z filozofią Prousta i Bergsona.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies