Tytuł pozycji:
Od Tiananmen do Expo w Szanghaju. Obraz Chin na łamach "New York Timesa" w latach 1989-2010
The paper contains results of research on China's image in "New York Times" in the years 1989 to 2010. The focus is on describing parts of media discourse about China, the main characters, values, and the discussed topics. Research proves that the image of China is difficult to evaluate. The neutral or positive content on economics and business attenuates frequent criticism of China. Americans still perceive China as an oppressive regime, which act against its people, control them and doesn't respect human rights. At the same time USA accept the PRC as an important economic partner.
W pracy zawarto wyniki badań nad wizerunkiem Chin na łamach "New York Timesa" w latach 1989-2010. Skoncentrowano się na głównych nurtach dyskursu medialnego o Chinach, na tonie wypowiedzi, bohaterach, wartościach i poruszanej tematyce. Badania pozakazły, że wizerunek Chin trudno jednoznacznie ocenić jako negatywny bądź pozytywny. Częstą i zróżnicowaną tematycznie krytykę Państwa Środka znacznie łagodzą neutralne lub pozytywne w wymowie treści dotyczące ekonomii i biznesu. Amerykanie wciąż postrzegają Chiny jako państwo opresyjne wobec swoich obywateli, kontrolujące ich i nie szanujące praw człowieka. Jednocześnie akceptują ChRL jako ważnego partnera gospodarczego.