Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sex education of young people in Poland

The aim of this paper is to describe the realities of sex education in Polish schools, both by examining the available literature on the subject, and studies of their own, including a questionnaire among junior high school students. There was made also review of textbooks including those approved by the Ministry of National Education. Selection of middle school was a legitimate choice of developmental age in relation to the issues, as well as the progressive decline in the age of sexual initiation.The research was conducted in two schools, one located in the city of Krakow, and other in the country (Brzeźnica).Detailed description of research questions was presented in the chapter devoted to them, but the main intention of the researcher was describing the current sexual education of youth, the contribution of teachers in this process, as well as outlining the history of approach to sex education and the existing textbooks for this subject (this part was outlined on the basis of literature). In the questionnaire we can distinguish three main parts: questions selectively viewing knowledge about contraception and sexually transmitted diseases, questions about the sources of knowledge about human sexuality, finally the questions directly related to sex education lessons in schools. The test group was also described with some respects. Arguments were sex of the person and the place of origin. In addition, there was analyzed some opinions of middle school students, their comments on the subject of education for family life.Studies have shown some deficiencies, both in terms of students' knowledge, as well as same sex education conducted in schools.

Celem niniejszej pracy jest opisanie realiów edukacji seksualnej mającej miejsce w polskich szkołach, zarówno poprzez zbadanie dostępnej literatury na powyższy temat, jak również przeprowadzenie badań własnych, obejmujących ankietę wśród uczniów szkół gimnazjalnych. Dokonany został również przegląd podręczników, między innymi tych zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wybór szkoły gimnazjalnej uzasadniony został doborem wieku rozwojowego w stosunku do zagadnień, a także postępującym obniżaniem się wieku inicjacji seksualnej. Badania prowadzone były w dwóch szkołach, jednej znajdującej się na terenie miasta Krakowa, a drugiej zbierającej młodzież zamieszkującą małe miejscowości, wioski (miejscowość Brzeźnica). Dokładny opis pytań badawczych został przedstawiony w rozdziale im poświęconym, jednakże głównym zamiarem badacza była próba opisania procesu edukowania seksualnego obecnej młodzieży, wkładu nauczycieli w ten proces, a także nakreślenie historii podejścia do edukacji seksualnej oraz istniejących podręczników do tej tematyki (ta część została nakreślona na podstawie literatury). W ankiecie wyróżnić można 3 zasadnicze części: pytania wybiórczo sprawdzające wiedzę odnośnie środków antykoncepcyjnych i chorób przenoszonych drogą płciową, pytania dotyczące źródeł pozyskiwania wiedzy o seksualności człowieka oraz pytania związane bezpośrednio z lekcjami wychowania do życia w rodzinie. Dokonano również rozróżnienia grupy badanej pod pewnymi względami. Wyróżnionymi zmiennymi niezależnymi była płeć badanego oraz miejsce pochodzenia. Dodatkowo przeanalizowano wypowiedzi gimnazjalistów, ich komentarze na temat przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie.Badania wykazały pewne niedobory, zarówno w zakresie wiedzy uczniów, jak również samej edukacji seksualnej przeprowadzanej w szkołach.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies