Tytuł pozycji:
Materialność twórczego programowania
Punktem wyjścia do rozmowy jest monografia Twisty Little Passages (2005, MIT Press), która jest najważniejszą pozycją omawiającą zjawisko interactive fiction. Nick Montfort jest zarówno graczem, twórcą jak i teoretykiem zjawiska, które ukontekstawia używając bardzo wielu tekstów kultury (od zagadek począwszy, na księdze I Ching kończąc). Montfort jest także teoretykiem i praktykiem swobodnie przemieszczającym się między polami literatury elektronicznej, game studies oraz różnego rodzaju subkulturami w polu mediów cyfrowych, co buduje jego oryginalne porównawcze spojrzenie na rozwój pola game studies. Innowacją jego spojrzenia na gry jest badanie ich w kluczu rozwiniętej wspólnie z Ianem Bogostem metodologii Platform Studies, która skupia się na materialnych, formalnych oraz historycznych aspektach platform i języków programowania. Według tej metodologii głębsze zrozumienie możliwości i ograniczeń poszczególnych platform oraz relacje między hardware i software systemów programowania daje możliwości odczytania dzieł tworzonych na poszczególne platformy. (http://platformstudies.com/) Montfort wspólnie z Bogostem tę metodologię rozwiją m.in w książce Racing the Beam. The Atari Video Computer System, w której omawiane są realizacje na konkretną platformę Atari. Wyżej wspomniane zagadnienia: Interactive Fiction, Platform Studies oraz game studies wobec innych pól mediów cyfrowych są treścią rozmowy.