Tytuł pozycji:
Permanent career orientation and job satisfaction of customer service specialists in shared services centers.
The paper focuses on the analysis of the relationship between career orientation, recognized as a career anchor (according to the Schein’s concept), and job satisfaction (overall and for specific aspects) of customer service specialists in shared services centers. The theoretical part presents the issues associated with the studied variables. The intention of the empirical part was to answer the question whether career anchors have an impact on job satisfaction. The studies examined: 1) what career orientations have customer service specialists in shared services centers, 2) which demographic variables affect the preferences of specific career orientations, 3) how customer service specialists are satisfied with specific aspects of work 4) whether a job satisfaction depends on the demographic variables, and finally 5) which career anchors are associated with the greatest satisfaction from working on this position. The studies involved 82 workers employed in the shared service centers as a customer service specialists. To estimate career orientation was used Career Orientation Inventory and job satisfaction were tested using two methods: Minnesota Satisfaction Questionnaire (Short-Form) and Work Description Inventory. As a result, the studies failed to confirm hypotheses related to its main purpose, job satisfaction in the study population was independent of their career anchors. It has been shown, however, that: gender differentiates customer service specialists in terms of orientation on security and stability; the study population compared to the general population is less satisfied with the development, which provides their work; being in intimate relationship affects the overall job satisfaction of customer service specialists in shared services centers.
W pracy skupiono się na analizie zależności pomiędzy ukierunkowaniem życia zawodowego, ujmowanego jako kotwica kariery (zgodnie z koncepcją Scheina), a satysfakcją z pracy (ogólną oraz dotyczącą konkretnych jej aspektów) u specjalistów do spraw obsługi klienta w centrach usług. W części teoretycznej przedstawiono problematykę związaną z badanymi zmiennymi. Zamierzeniem części empirycznej było natomiast znalezienie odpowiedzi na pytanie czy posiadane kotwice kariery wpływają na satysfakcję z wykonywanej pracy. Wykonano szereg analiz, by zbadać: 1) jakie ukierunkowanie kariery posiadają specjaliści do spraw obsługi klienta w centrach usług; 2) które zmienne demograficzne wpływają na preferencje określonych orientacji zawodowych; 3) jak przedstawia się satysfakcja specjalistów do spraw obsługi klienta z konkretnych aspektów pracy; 4) czy satysfakcja ta zależy od zmiennych demograficznych oraz w końcu 5) które ukierunkowania kariery wiążą się z największą satysfakcją z pracy na badanym stanowisku.W badaniu wzięło udział 82 pracowników centrów usług zatrudnionych na stanowisku specjalista do spraw obsługi klienta. Do oszacowania ukierunkowania zawodowego użyto kwestionariusza Moja Kariera, a satysfakcję z pracy badano za pomocą dwóch metod: Minesockiego Kwestionariusza Satysfakcji (Short-Form) oraz Arkusza Opisu Pracy. W wyniku przeprowadzonego badania nie udało się potwierdzić hipotez związanych z głównym jego celem, satysfakcja z pracy w badanej populacji okazała się niezależna od posiadanych kotwic kariery. Wykazano natomiast, że: płeć różnicuje specjalistów do spraw obsługi klienta pod względem ukierunkowania na bezpieczeństwo i stabilizację; badana populacja w porównaniu z populacją ogólną jest mniej usatysfakcjonowana z rozwoju, jaki zapewnia wykonywana praca; status bycia w relacji intymnej wpływa na ogólną satysfakcję z pracy specjalistów do spraw obsługi klienta w centrach usług.