Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zdrobnienia w języku dziecka (zilustrowane na podstawie przykładów z czasopisma dziecięcego Caracola)

Tytuł:
Zdrobnienia w języku dziecka (zilustrowane na podstawie przykładów z czasopisma dziecięcego Caracola)
Los apreciativos en la lengua infantil (ilustrados con base en los ejemplos extraídos del periódico infantil Caracola).
Diminutives in the child's language (illustrated with examples from children's magazine Caracola).
Autorzy:
Lewkowicz, Katarzyna
Słowa kluczowe:
Lenguaje infantil, apreciativos, diminutivos,
zdrobnienia, zgrubienia, język dziecka,
acquisition of language competences by children, diminutive
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This thesis is devoted to the functioning of diminutive and augmentative forms in children’s language. The main aims of this thesis is to present the process of acquiring language competences by a child, to analyse the expressive-emotional vocabulary in Spanish, and examine how this vocabulary functions in the language addressed at children. The first chapter is devoted to the acquisition of language competences by children. Starting from main psycholinguistic theories, we analyse the stages in speech development from the phonetic, semantic, grammatical and pragmatic points of view. The second chapter discusses expressive vocabulary, i.e. diminutive and augmentative forms, as well as pejorative words. The third chapter is devoted to children’s press. After a short historical introduction, we describe the situation of press addressed at the youngest readers in contemporary Spain. The third chapter includes an empirical analysis of a children’s magazine entitled Caracola. This analysis consists of a quantitative and a functional part. The quantitative part describes the types and frequency of using the respective suffixes. Also, we analysed which parts of speech generate expressive vocabulary. The functional part includes a description of the variety of functions that diminutive forms may have.

El presente trabajo lo dedicamos a los apreciativos en el lenguaje infantil. La intención de este estudio es doble: presentar el desarrollo de lenguaje infantil y adentrarse al mundo de los apreciativos ilustrando cómo funcionan en el lenguaje dirigido a los niños. Para cumplir dicho objetivo, nos servimos de la revista infantil Caracola como fuente del material lingüístico. Estructuralmente el estudio consta de 3 partes. A lo largo del primer capítulo analizamos el proceso de adquisición del lenguaje por parte de los niños. Partiendo de la presentación de varias teorías psicolingüísticas, hemos comentado la evolución del lenguaje analizando fases de su desarrollo, tanto en su aspecto fonético como gramatical, semántico y pragmático. En el segundo capítulo nos enfocamos en los apreciativos analizándoles tanto desde el punto de vista morfológico como funcional. En el capítulo III perseguimos el desarrollo de la prensa infantil en España y comentamos su condición contemporánea. El capítulo IV lo dedicamos al análisis empírico del periódico infantil Caracola. El análisis lo dividimos en dos partes: cuantitativa y funcional. En la parte cuantitativa recogemos los resultados concernientes a la distribución de los apreciativos según su clase, Además, proporcionamos algunas indicaciones acerca de los sufijo empleados y su frecuencia de uso. Otro aspecto que tenemos en cuenta es la clase de palabra empleada en la creación de los diminutivos. En la parte funcional exponemos una variedad de valores que se pueden expresar a través de los apreciativos en el lenguaje dirigido a los niños.

Niniejsza praca poświęcona jest funkcjonowaniu zdrobnień i zgrubień w języku dziecka. Głównymi celami pracy są prezentacja procesu nabywania kompetencji językowych przez dziecko, analiza słownictwa ekspresywno-emocjonalnego w języku hiszpańskim oraz zbadanie jak funkcjonuje to słownictwo w języku kierowanym do dzieci. Pierwszy rozdział poświecony jest nabywaniu kompetencji językowych przez dziecko. Wychodząc od głównych teorii psycholingwistycznych analizujemy etapy rozwoju mowy z punktu widzenia fonetycznego, semantycznego, gramatycznego a także pragmatycznego. W drugim rozdziale omówione zostało słownictwo ekspresywne, a więc zdrobnienia, zgrubienia i wyrazy o zabarwieniu pejoratywnym. Trzeci rozdział został poświęcony prasie dziecięcej. Po krótkim wprowadzeniu historycznym opisujemy kondycję prasy poświęconej najmłodszym czytelnikom we współczesnej Hiszpanii. W czwartym rozdziale zawarta jest analiza empiryczna czasopisma dziecięcego Caracola. Analiza składa się z 2 części: ilościowej i funkcjonalnej. W części ilościowej omówiono rodzaj i częstotliwość użycia poszczególnych sufiksów. Zostało zbadane także to z jakich części mowy z tworzy się słownictwo ekspresywne. W części funkcjonalnej omawiamy różnorodność funkcji jakie mogą spełniać zdrobnienia.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies