Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rachunkowość kreatywna a oszustwa księgowe

Niniejsze opracowanie zostało poświęcone szeroko pojętej „kreatywnej rachunkowości” i celowemu fałszowaniu sprawozdań finansowych oraz ich wpływu na wiarygodność sprawozdania finansowego.Analizę problemu rozpoczęto od pokazania wyraźnej różnicy między „kreatywną rachunkowością” a „oszustwem księgowym”. „Rachunkowość kreatywna” przejawia się w twórczym, ale zgodnym z prawem, stosowaniu norm i przepisów, natomiast „oszustwo” zawsze jest świadomym i celowym działaniem mającym na celu wprowadzenie w błąd odbiorcy sprawozdania finansowego, co naraża go na straty. Rzetelność i wiarygodność sprawozdania finansowego ma ogromne znaczenie zarówno w życiu gospodarczym, jak i społecznym, szczególnie w dobie globalnej gospodarki rynkowej. Określono główne obszary sprawozdania najbardziej narażone na ryzyko popełnienia nadużyć oraz czynniki wpływające na wzrost tego ryzyka. Specyfika oszustw została omówiona na przykładzie amerykańskiej spółki energetycznej Enron. Spółka jest przykładem niewłaściwego wykorzystania pozycji bilansowych do zaniżania długów i zawyżania przychodów, głównie przy pomocy podmiotów zależnych. Ponadto spółka nadużywała Mark to Market Accounting, a także błędnie klasyfikowała przedpłaty jako sprzedaż.Odpowiedzią na amerykańskie skandale finansowe, które nadwyrężyły społeczne zaufanie do sprawozdań finansowych, stała się ustawa Sarbanes’a – Oxley’a. Zmiany, które wprowadzała dotyczyły przede wszystkim poprawy zasad sprawozdawczości poprzez zwiększenie odpowiedzialności zarządów i audytorów.

This thesis concerns the subject of the broad sense of "creative accounting" and the intentional falsification of financial statements and their impact on the reliability of financial statements.Analysis of the problem starts by showing a clear difference between the "creative accounting" and "accounting fraud". "Creative accounting" is a creative applying the standards and regulations, but according to the law. "Fraud" is always a conscious and intentional action that misleads the recipient's financial statements, exposing them to losses.Nowadays in a global market economy, reliability and credibility of financial statements is very important, both in economic life and society. Report identifies the main areas exposed at risk of abuse the most and the factors influencing the growth of this risk. The specificity of fraud was discussed on the example of U.S. energy company called Enron. The company is an example of misuse of balance sheet items to understate debt and overstate revenue, especially through creating subsidiaries. Moreover, the company abused Mark to Market Accounting, and classified mistakenly prepayments as sales.The answer to the American financial scandals, that have hit the public confidence in the financial statements, is Sarbanes – Oxley Act. The changes, which it introduces mainly are concerned the improvement of the reporting by increasing the responsibility of management and auditors.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies