The present thesis focuses on African American female protagonists who experienced immense suffering throughout their lives; yet, they gained enough courage and strength to cope with it and, moreover, to make an attempt to achieve independence and happiness. The author of the thesis tries to analyze the black women’s problems and struggles in the selected works of modern American literature, namely, Their Eyes Were Watching God (1937) by Zora Neale Hurston, The Color Purple (1982) by Alice Walker as well as two novels by Toni Morrison: The Bluest Eye (1970) and Beloved (1987). All of the novelists are Americans of African descent and bring the reader closer to the problems of the black women in America. In Zora Neale Hurston’s Their Eyes Were Watching God the main character, Janie Crawford, experiences two unhappy marriages, in which she is objectified by her husbands. When she finally finds fulfillment in the third one, she is left alone due to her husband’s death, yet, finally, manages to discover her inner strength and her own identity. Alice Walker’s The Color Purple presents Celie, abused by her stepfather and then by her husband, to whom she was sold. Gradually she finds the courage to defy the latter with the help of his lover. Celie manages to become an independent woman, who gains respect of other people and reunites with her lost family.In Toni Morrison’s The Bluest Eye its main character, Pecola, falls victim to racist mistreatment and rape by her own father. Her obsession with white conventions of beauty, which she cannot fulfill, makes her feel guilty of all the harm done to her. She is desperate to posses blue eyes in order to gain recognition and tolerance from the people discriminating her.In Beloved Toni Morrison introduces a ghost of the murdered child who returns as a woman to take revenge on her mother. The protagonist, Sethe, has to face the mixed feelings of guilt and love at the same time being haunted by her dramatic past.Zora Neale Hurston, as well as Alice Walker, focus in their novels on the description of the dramatic events the protagonists have to face as well as their efforts to cope with it, whereas Toni Morrison’s novels are richer in mythical and symbolic elements.
Niniejsza praca omawia cierpienie czarnoskórych bohaterek analizowanych powieści oraz ich próby pokonania trudnych sytuacji życiowych, by osiągnąć szczęście i niezależność.Główna bohaterka powieści Zory Neale Hurston Their Eyes WereWatching God, Janie, marzy o romantycznej miłości, lecz nie odnajduje jej w żadnym z dwóch nieudanych małżeństw. Jednak gdy wreszcie trafia na kochającego ją mężczyznę, musi go w końcu zabić w samoobronie oraz wieść samotne życie, wszelako bogatsze o nowe doświadczenia, które ją umacniają i pozwalają zrozumieć samą siebie.Osierocona przez matkę Celie, bohaterka powieści Alice Walker The Color Purple, jest seksualnie wykorzystywana przez ojczyma, pozbawiona własnych dzieci oraz sprzedana jako żona starszemu mężczyźnie. Początkowo Celie traci nadzieję na lepsze życie. Paradoksalnie kochanka męża przychodzi jej z pomocą i uczy pewności siebie oraz wiary w swoje umiejętności.Pecola, główna postać powieści The Bluest Eye autorstwa Toni Morrison, nie dość, że cierpi z powodu prześladowań najbliższego otoczenia, to staje się ofiarą gwałtu dokonanego przez własnego ojca. Jej cierpienie powiększa fakt, że wszystkie wyrządzone jej krzywdy wynikają z braku niebieskich oczu będących, jej zdaniem, wyznacznikiem urody kobiecej. By wreszcie uwierzyć w swoją wartość, Pecola zamyka się we własnym świecie, wierząc, że dokonał się cud i jej oczy stały się niebieskie.Problematyka powieści Toni Morrison Beloved, wprowadza elementy tradycyjnego folkloru. Sethe jest nękana przez ducha swojej córki, pragnącej zemsty na matce za swoją śmierć. Aby wyjść z tej trudnej sytuacji cało, Sethe musi nie tylko zmierzyć się z duchem, ale również ze swoją tragiczną przeszłością.Zarówno Zora Neale Hurston, jak i Alice Walker opisują cierpienie swoich bohaterek w sposób realistyczny, natomiast Toni Morrison wzbogaca swoje powieści o elementy fantastyki oraz symbolizmu.