Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The power of desire in Thomas Mann’ s “Doctor Faustus”

Tytuł:
The power of desire in Thomas Mann’ s “Doctor Faustus”
Macht des Begehrens in "Doktor Faustus" von Thomas Mann
Władza pożądania w powieści „Doktor Faustus” Tomasza Manna
Autorzy:
Żak, Renata
Słowa kluczowe:
władza, pożądanie, Tomasz Mann
power, desire, Thomas Mann
Język:
niemiecki
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca magisterska ma na celu przedstawienie władzy pożądania w powieści „Doktor Faustus” Tomasza Manna. Koncepcja pracy obejmuje zaprezentowanie hierarchii różnych rodzajów pożądania, którymi kierują się bohaterowie tej powieści. Praca ta składa się z trzech części. Pierwsza część poświęcona jest sformułowaniu definicji pożądania oraz przedstawia tła filozoficzno-społecznego utworu. Ukazuje także wpływ filozofii Nietzschego na ukształtowanie omawianego dzieła a także obraz Republiki Weimarskiej ze szczególnym uwzględnienie sytuacji społecznej kobiet w tej epoce. Druga część prezentuje portrety psychologiczno-literackie bohaterów powieść istotne z punktu widzenia dalszych analiz. Portrety te koncentrują się głównie na uwarunkowaniach psychologicznych, które decydują o tym, dlaczego poszczególne postaci poddają się władzy pożądania. W części trzeciej zbadana i ukazana zostaje hierarchia i władza pożądania kierujące bohaterami powieści. Jako nadrzędny obiekt pożądania, któremu podlegają wszystkie inne dążenia i żądze, ukazane zostaje dążenie do geniuszu i artystycznego wyzwolenia, które charakteryzuje głównego bohatera powieści.

The following thesis aims to depict a power of desire in Thomas Mann’s novel “Doctor Faustus”. The concept of this work contains the presentation of the hierarchy of various types of desire that govern the characters of this novel.The thesis consists of three parts. The first part is devoted to the formulation of the definition of desire and presents the philosophical and social background of the novel. It also shows the influence of the philosophy of Friedrich Nietzsche on the formation of the work, as well as the image of the Weimar Republic with a particular consideration of the social situation of women in that era. The second part presents the psychological and literary portraits of the characters of the novel which are important from the viewpoint of further analysis. These portraits focus mainly on the psychological conditionings that determine why certain characters submit to the power of desire.The third part of this thesis presents and analyses the hierarchy and the power of desire that govern the characters of the novel. As the superior object of desire, that all other desires are subject to, is presented the pursuit of genius and of the artistic liberation which characterises the hero of the novel.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies