Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Self- regulation and cognitive function in children with ADHD between 8 and 11 years old.

Tytuł:
Self- regulation and cognitive function in children with ADHD between 8 and 11 years old.
Samoregulacja oraz funkcjonowanie poznawcze u dzieci z ADHD w okresie późnego dzieciństwa.
Autorzy:
Gancarz, Natalia
Słowa kluczowe:
self- regulation, cognitive function, ADHD, executive function
samoregulacja, funkcjonowanie poznawcze, ADHD, funkcje wykonawcze
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem pracy jest ukazanie związku pomiędzy ADHD a funkcjonowaniem poznawczym oraz samoregulacją u dzieci z ADHD w okresie późnego dzieciństwa. Badaniem objęto grupę dzieci z ADHD (n=35) oraz grupę dzieci zdrowych (n=35). Funkcje elementarne mierzono za pomocą Testu Zegarków Moronia oraz Testu Powtarzania Cyfr. Do określenia sprawności funkcji wykonawczych posłużono się eksperymentalnymi zadaniami komputerowym. Natomiast zdolności samoregulacyjne mierzono za pomocą Inwentarza Oceny Behawioralnej Funkcji Wykonawczych (BRIEF) w wersji dla rodziców oraz skróconej wersji dla dzieci. W badaniach zaobserwowano, że dzieci z ADHD osiągają niższe wyniki w zadaniach mierzących sprawność funkcji wykonawczych oraz testach mierzących zdolności samoregulacyjne. Dodatkowo stwierdzono, że istnieje istotnie wyższa rozbieżność pomiędzy samooceną a oceną rodziców w zakresie zdolności samoregulacyjnych w grupie dzieci z ADHD w porównaniu do dzieci zdrowych. Nie wykryto związku pomiędzy zdolnościami samoregulacyjnymi a funkcjonowaniem poznawczym.

This paper is an attempt to research and indicate a relation between ADHD, cognitive function and self-regulation. Research have surveyed a group of children with ADHD (n = 35) and a group of healthy children (n=36). Elementary functions have been measured using Moroń's clock test and Digit Span Test taken from WISC-R. To determine executive function experimental computer tasks have been used. Self-regulation abilities have been measured using Behavioral Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) in parents' version and abridged version for children. It has been observed that children with ADHD have resulted lower in executive function measuring tasks and self-regulation abilities measuring tasks. Moreover, it has been noticed, that discrepancy between self assessment and parents' assessment of self-regulation appears to be greater among children with ADHD in comparison to healthy children. Relation between self-regulation and cognitive function has not been found.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies